Näytetään tekstit, joissa on tunniste YFU. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste YFU. Näytä kaikki tekstit

perjantai 4. helmikuuta 2011

You got the flower

Nää otsikot on aina jotain huikee tasosia sisäpiirin letkautuksia.



Oho! En oo kirjottanu viikkoon, huikeeta. Viimesin viikko on omistettu aika lailla ärsytykselle ja sen huipentumille (vitutukselle). Meillä on aika paljon mielipiteitä tästä Ranskan YFUsta monien vaihtareiden kesken, mutta en nyt rupee täällä sen enempää avautuun. Viime viikonloppuna oli siis se meidän Bretagne-Pays de Loire alueitten puolivuotismiitti. Meni hermo ja hermo ja hermo. Mutta oli myös kivaa kun näki kaikkia noita vaihtareita, vaikka lähinnä mentiinkin pikkuporukassa, jossa oli Eva (suomi), Humberto & Marce (mexico) ja sit Victor ja Morgane, jotka oli siellä vapaaehtosina. Kyllä sitä tuli muittenkin kaa jotain puhuttua mutta tällä kokoonpanolla mentiin aika pitkälle.



En nyt jaksa selittää mitä me tuolla tehtiin, ei mitään kummallista. Jotain shaibakeskusteluja, yhteisleikkejä ja avautumista, rannalla chillausta ja kaikkien tekemiä jälkiruokia. Ja sit meistä tehtiin myös joku lehti juttu ja siihen otettiin kuva. Jee. Mutta en jaksa enempää selitellä kun alkaa vaan ärsyttään.





Toivotaan nyt kuitenkin että fiilikset lähtis tästä sillain aika nopeeseen nousuun. Toi 40min päästä alkava historian 2h koe ei kauheesti auta asiaa, mutta jospa sen jälkeen? Onhan nyt sentään perjantai! Victor kai lähtee Pariisiin jos se olikaan tää viikonloppu, mutta se hylkää mut enkä pääse taaskaan mukaan=( Ankeeta!





Pariisista puheen ollen, pari kaveria pääsi Disney landiin kesätöihin että niitä on sit kesäkuussa mentävä moikkaan! Kuin helmi. Oon kanssa kelaillu hakee sit vuoden päästä kesäks Disneyyn kesätöihin, vielä ei onnistunu kun oon täällä YFUssa kiinni heinäkuuhun asti plus täytän 18 vasta syyskuussa.

Ja ens viikko aijotaan ainakin Annin kanssa pitää kokonaan Suomettomana ja mä yritän myös facebookittomana. Ollaan siis lukematta suomeks, puhumatta suomeks, tekstaamatta suomeks, kattomatta leffoja muuta kun ranskaks, soittelematta kotiin (paitsi jos äiti haluaa keskustella ranskaks) jnejne. Eli siis ei tuu sitten blogiinkaan sillon kirjotuksia! Jos tää nyt millään tulee onnistuun... Katotaan alkuun nyt viikko, mutta myöhemmin pitäis kyllä pärjäillä pitemmänkin aikaa. We'll see!

Mutta jjooo eipä mulla kai mitään muuta tärkeetä ollu. Taidan vaan lopettaa etten vahinogssakaan ala alukoon tänne jotain shittii. Koska nyt on just sellanen fiilis.

TerkkujaRanskanyfulle!

Bisous, kapa

//EDIT

Tulin nyt kotiin päästyä täydentämään tätä kirjotusta kuvilla ja muulla tommotteella. Nyt on jo paljon paremmat fiilikset kun aamulla oli tuolla hypärillä! Historian koe ei siis todellakaan ollut menestys, en ees yrittäny tehä sitä kun se oli sellanen essee muotonen että piti colonisationista kirjottaa jotku hullut setit niin mää skippasin suht hyvällä omalla tunnolla. Muuten oli oikeestaan ihan kiva päivä koulussa! Puhuin paaaljon enemmän mitä yleensä noille mun kouluhengaustyypeille (en tiä vielä voinko sanoo niitä kavereiks, onkohan mulla liian korkee vaatimustaso siihen kaveri titteliin?) ja osallistuin keskusteluihin ja tommosta kaikkee.

Kohta lähen lenkille jo !toista! kertaa tällä viikolla. Juoksen tonne keskustaan ja moikkaamaan Linusta, joka lupas antaa mulle lainaan Skinssin 3&4 kaudet! J'adore

Bisous

perjantai 28. tammikuuta 2011

Simban uljas harja

Otsikolla on henkilökohtainen sisäpiirin merkitys.

Nyt oon koulussa ja on hypäri, niin päätin tulla jotain shaibaa skriivaileen tänne. äsken oli economian tunti ja mää panostin! Tein vocabulairee ja muistiinpanoja ja kaikkia tommottia. Yleensä siis tuijotan seinää tai tekstaan Jasminelle että "v***u tää on perseestä". Nyt on vielä 2h historiaa, ruokailu, 2h englantia ja sit sellanen joku yhteiskuntaoppia vähän muistuttava oikeustieto homma (dataus). Ja sitten on viiiikonloppu! Uubeibe jes kyllä kiitos. Meni kyllä tää viikko tosi nopeeta vaikka en tainnu tehdä mitään erikoista. Eilen otin koulusta vahingossa omaa vapaata aamutunnit kun huomasin herääväni 11:30 sillain hups. Iltapäivän klo 16-18 TPE tunneille kuitenkin menin, ja jopa alotin sitä shittii! Aploodeja.

Viikonloppu suunnitelmissa on sellasta että tänään tulee Morgane (yfu vapaaehtonen joka on ennenkin esiintyny täällä blogissa) meille ja luulisin että mentäis sit sen ja Victorin kanssa istuun vähän iltaa. Ja niin voooihelevetti mun pitää kokkailla jotain jälkkäriä.... Koska huomenna puolenpäivän aikoihin on lähtö YFUn puolivuotis aluemiittiin. Sillain en haluais mennä kun oon ihan paineissa kun oon oikeesti yks huonoimmista tän kielen kanssa, kun meijän alueella sattuu oleen kaikki jotka puhu superhyvin jo tänne tullessaankin... Mää oon siellä sillain bonjour, hehheh. Mutta on se kiva päästä näkeen niitä muita vaihareita taas aika pitkän tauon jälkeen ja chillailee niitten kans. Tää tapaaminen on vielä sellanen et yövytään siellä mestoilla, niin on sit enemmän sellasta boustaus aikaakin.

Mutta nyt voisin lopettaa lörpöttelyt ja muut ja suunnata tekeen jotain fiksumpaa, esim ettimään sen jonkun vielä tuntemattoman reseptin siihen jälkiruokaan mikä mun pitäis tänään alkaa kikkaileen... Ei huvita! Palailen tänne blogiin sit varmaan viikonlopun jälkeen kuvien ja muun tommotteen soopailun kanssa.

à bientôt!

maanantai 25. lokakuuta 2010

Pistettiin Tours banaaneiks

...tai oikeesta appelsiineiks, mut kai ne ajaa sen saman asian. Jokatapauksessa siis edellinen viikonloppu kulutettiin YFU vaihtareitten voimin Tourssissa, noin 1puol tunnin junamatkan päässä (jos ei ois ollu lakkoo ja juna ei ois ollu tunnin myöhässä kun seisottiin joka asemal sikapitkään kun kaikki ihmiset yritti ahta itteensä sisään junaan ja osa jäi silti ulos vaikka käytävät oli täynnä seisovia ihmisiä, nyrtkkitappelutkin junaan pääsemisen toivossa nähtiin) Nantesista.

Tourssin juna-asemalla meitä oli vastassa ari sellasta tyttöö, jotka ei siis ollu itseasiassa YFU tyyppejä vaan kun toi viikonloppu oli järjestetty joidenkin muitten toimesta, en oikein tiedä kenen, niin ne oli niitä. Sit meidän junalla tulleet vietiin autolla sinne meijän hostellille missä muut olikin jo aikalailla odottelemassa. Ah sitä jälleen näkemisen riemua, kun näki kaikki englantia ja SUOMEE puhuvat kaverit ja tiesi että tulee kivaa niitten kanssa ja ymsyms.

Me sit oltii vähä anti sosiaalisii Annin ja Jasminen kanssa ja mentiin kolmestaa samaa huoneesee. Osa katto vähä sillee et jaa Suomi tytöt haluu olla samas, mut todellakin haluttii, joten ei välitetty katseista!

Tähän väliin on pakko kertoo, että Anni on hauskin tyyppi ketä oon ikinä tavannu! Siis me naurettii Jassun kans ittemme kipeiks niin loisto jutuille, mitkä ei ollu ees mitää vitsei vaa jotai iha arkisii perus juttui, mut Annin puhetyyli on niin niin hauska et naurettiin aina kun se avas suunsa, en tiä mitä muut kelas meist mutta hauskaa oli!

Oli kyllä niin huippua kun pysty puhuun täysin sillee et joku ymmärsi ja pysty heittää läppää ja tajus kaiken ja kuunneltii Suomi-musan helmet Hauki-lauluista muumi-teemoihin ja syötii Suomi karkkei mitä olin saanu postissa ja verrattiin Suomee Ranskaan ja kaikkee tälläst. Myös angstattii ja naurettii ja hölötettii ja alkaa naurattaa kun mietin näit tasojuttui mitä kaikkee siel oli.

Tietty sit hengattii myös muitten vaihtaeitten kans, vaikka pakko sanoo että viikonloppu olikin aika Suomi painotteinen. En jaksa alkaa selittää ihanihan kaikkee mitä tehtiin, mutta tässä jotai main pointteja.

Käytiin aamutorilla ja siellä oli hyviä leipämaistiaisia. Sitten puistossa jossa oli kenguruita ja flamingoja ja sinisorsii (häkis öö mitä), plus mun uus rakkaus, Pertti-vuohi! Se puisto oli aika random et miks siel oli jotai sellasii eläimii yms. Siel oli myös romanttinen kävely Annin opastuksella ja sirkusteltta jossa vedettiin tumppunäytös. Syötiin aika pahaa ruokaa myös pique-niquen muodossa.

Sitten mentiin linnaan ja menomatkalla oltii kaikki iha angstisii et ei helvetti ei mitäÄ linnoja nyt jaksais. Oli hullu väsymys ja kylmyys ja just alko sataa kaatamalla vettä. No sit päästiin sinne linnalle ja öö no joo. Eipä se nyt niin super ollu tai sit meillä oli vähä väärä asenne mut anyways. Vasta tulomatkalla saatiin tietää et se on Ranskan toisiks käydyin linna. öö mitä? Eipä se nyt nii ihmeelline ollu ja hullu rankka sade vielä latisti fiilistä. Sitten syötii kumpanakin iltana samassa ravintolassa, mikä nyt ei ollu mikää meidän susoikki, ruoka oli aika keskinkertasta. Koko viikonloppu haaveiltiin mäkkäristä tai pizzasta kun ruoka ei ollu kertaakaan oikein mitään herkkua.

Lauantai iltana oltiin ihan tööt ja meijän huone nukahti heti hiljasuuden jälkeen klo 12 kun muut vaan jatko laitonta biletystä. Kaikki vaan kuittaili meille et eiks Suomalaiset ookaa kovii bilettää yms niinkun ootte sanonu. No väsytti!

Sunnuntaina sitten käytiin vähän kiertämässä vanhassa kaupungissa, mutta ei se kierros kauaa kestäny ja hyvä vaan koska ei ollu oiekin kävely fiilis. Sitten vaa hengailtii siel hostellilla ja katottiin et kaikille onjunat. No kolmella ei ollu ja niitten piti jäädä sinne vielä maanantaihin asti, kui perseest! Meille onneks oli juna ja Victorin kans lähettiin kohti Nantesia klo 14:32 ja tää juna oi ihan ajallaan. Onneks ,koska väsytti, varsinkin Victoria joka oli hillunu koko yön ja nukkunu pari tuntia.

Viikonloppu oli kiva kun näki kaikkia ja tolleen ja oli hauskaa, mut työntekijät oli vähän turhan tiukkoja ja ne valitti meille et pitäis puhuu ranskaa keskenämme ja blaa blaa kaikesta ne vines. Ja ei toi ohjelmakaan nyt niin huikeeta ollu. Tours ei kaupunkinakaan erityisesti häkellyttäny, aika perus mesta. Mutta hauskaa oli, meijän pitää sopia Annin ja Jasminen kans joku Suomi miitti jossain päin Ranskaa tän vuoden kuluessa!

Nyt on maanantai joo, loma alko enkä tiedä mitä tekisin. Yritin soittaa meijän yksille perhetutuille jotka asuu Nallierssissa mutta sieltä ei vastattu, että jos voisin mennä tekee sinne visiittiä nyt pariks päiväks. En kyllä tiedä oisko YFUlta pitäny kysyä aikasemmin, mutta selvittelen asiaa. Sit Odile kysy äsken et haluanko et se opettais mulle joti kielioppi juttuja niin sovittiin sit et jossai välis katotaa noit verbien aikamuotoja jotka on ihan perseestä! Hartia on myös iha jumissa jonka johdosta särkee päätä. Jospa menisin hetkeks nukkumaan kun onhan tosta heräämisestä jo 2h?

Katri

P.S. Mun iPod kai pöllittiin, tai ainakaan mulla ei oo sitä enää! Se vaan katos mun laukusta. Ihan perseestä en pärjää ilman, kuuntelen sitä aina ja joka paikassa jaen voi käydä lenkillä ilman enkä voi kulkee julkisilla ilman enkä voi mennä nukkuun ilman enkä voi lukee lehtiä ilman enkä voi mitään! Kai se on ostettava uus, voihan verkko!

P.P.S. Kuvaa tulee myöhemmin kun saan kaikki Annilta ja Jsminelta. Hyvää matskuu tulossa!

P.P.S. Oho hups, tästä tuli romaani

torstai 21. lokakuuta 2010

Pikapikasetit

Nyt koulus TPE, tÄÄ on perinne kirjottaa aina tääl tunnilla. Sit korikseen ja kotiin siivoo supersotkunen huone ja pakkaan huomista Tourssia varten oujeee iha sika kiva mennä sinne, SUOMITYTÖT ah ihana nähä teitä! Ja kaikkia muitakin vaihtareita, välillä aina hyvä saada jotai vertaistukee.

Nyt sit kans varmistu et joululomalla lähetää koko perhe vuoristoo laskettelee ja hiihtää, coool! Zoé varsinkin iha fiiliksissä ja sano et iha tyhmÄä jos oon hyvä hiihtäÄ mut öö oonko? Toi perinteinen hiihto ei iha oo mun juttu...:D:D: Mut en tiä tästä ranskan tasosta sit siinä, et voin olla iha huippu näihi verrattuna.

Mutta nyt loppu tunti, palaillaan! Huomenna 1puol viikon LOMA!<3

Katri

keskiviikko 29. syyskuuta 2010

Katri 17 v. tässä hei!

Eilen oli sitte mun synttärit. Eipä ollu aamusta mitään spesiaalia, täällä kun ei oo tapana tulla herättään sankaria niinkun meillä Suomessa. Muutama soitto kyllä tuli, Riitalta, Johannalta ja Sannalta ja toinen herätys kotoo. Koulussa sana levis ja sain onnitteluja joiltain, mm. ranskan opettajalta. Kun tulin kotiin sain patongin, lol. Iltaruualla sitten oli aperitiivit ja onnitteluja plus sain ihan kunnon lahjaks sen patongin lisäks semmosen kellon. Oli tortillaa ruuaks ja sitten mun yllätykseks oli kakku ja kynttilät ja joyeux anniversairet ranskaks, italiaks, espanjaks, englanniks, saksaks ja opetin sen myös suomeks. Kakku oli jotain sellasta persikka kakkua vissiin, oli hyvää namnam.

Eilen illalla alko myös mun FB-lakko. Haha säälittävää, mutta käytän sitä ihan liikaa niin saman tien sit ollaan ilman. Kaks viikkoo nyt aluks, katotaan sitten. Jos nyt selviän näinkään kauaa ilman...

Niinjoo viikonlopusta piti kertoo! Perjantaina leivoin pullaa sunnuntain YFU- tapaamiseen. Joooo tota noh.. kyllä ne pullilta näytti. Palaan asiaan myöhemmin.
Sitten launtaina yks Morgane tuli meille (se on yks YFUn volunteeri) ja iltapäivällä oli Camillen yllätys synttärit, joitten järjestämisessä oli ihan hullut säädöt. Päivällä oli ensin kakkukestit ja sitten illalla palattiin asiaan bileiden merkeissä. Oli ihan lepposta, ei mitään erikoista mutta kivaa kuitenkin. Meijän oli tarkotus jäädä sinne yöks, mutta puol 3 aikoihin oli melkein kaikki jo lähteny tai nukkumassa (mikä kuulema epätavallista että loppu noin aikasin meno), niin mekin päätettiin sitten lähtee kotiin nukkumaan "hyvät" yö unet ennen aamu kello 10 YFU-tapaamista.

Aamulla sitten heräilin siinä joskus 8 jälkeen ja menin suihkuun. Ennen 10 oli lähtö jossain etelä-Nantesissa päin olevaan YFU-tapaamiseen. Se oli tän meijän alueen tapaaminen ja vaihtareita siellä oli noin 20 plus osan perheet. Meiltä oli koko Malletroitin "edustus" paikalla (Zoé ja Victor tekee tosta edustuksesta kyseenalaisen).

Paikalla oli myös Eva, yks Suomitytöistä ja hui kamala oli niin sika outoo puhuu suomee livenä! Vaikka oon kirjotellu kaikkee suomeks ja puhunu puhelimessa, niin tapahtu totally jäätyminen kun nähtiin aamulla. En osannu sanoo mitään ja ei tullu sanat suusta, kaikki vaan englanniks. Sitten se alko siitä tietty sujuun mutta pitkin päivää aloin Evalle selittää vaan jotain juttua englanniks ja olin sillee öö miks puhun sulle englantia. Voin kuvitella miten on joskus puolen vuoden päästä ton suomen kans tai sit kun tuun takas! Varmaan aika jäistä.

Siellä sitten käytiin läpi asioita mitä on tähän asti tullu eteen, jos on jotain ongelmia, liten koulussa ja onko kavereita ja perhe onko millanen ja miten sujuu ranska ja blaablaa. Sitten syötiin ensin ruokaa ja sitten jälkiruuat mitä kaikkien oli pitäny tehä joku oman maan spesial jälkkäri. Yks mun (ja ehkä Evankin) noloimmista tilanteista ikinä oli kun meijän piti esitellä ne omat jälkiruuat, ja tietysti ranskaks. No tota joooo "c'est bon....."

Kaikkien jälkiruuat oli.. no tota.. erilaisia. Ei mitään herkkua=)=) Ja mun pullat oli niiiin noloja! Niissä oli liian vähän rasvaa ja liikaa jauhoja ja osa oli vähän raakoja sisält ja ei ollu tarpeeks kardemummaa ja ne oli ihan kuivia ja pahoja. Zoé on aina aika suorapuheinen mitä ruokaan tulee, niin se vaan alko huutaan kun maisto että "YYYYY c'est dégueulasse!" eli siis disgusting eli ällöttävää eli pahaa:) Tänks sis ! Nojoo ne oli oikeestikni aika pahoja.



Päivä oli tosi lepposa ja mukava, oli kiva jakaa ajatuksia. Kyllä se vaan niin on että vaihtari ymmärtää parhaiten toista vaihto-oppilasta. Great great, waiting for Tours!

Mutta jospa tää olis tässä, en enempää tarinoi. Ja tosiaan en sitä FB nyt käytä niin lähettäkää mulle sähköpostia ja kirjeitä ja sellasta paljon paljon!

kkmjokinen@gmail.com
ja osotteen voi kysyä joltain joka tietää esim Sanni ja Saskia ja äiti ja tollaset.

Bisous, Katri