Kello on 8:04 ja oon ollu jo tunnin koneella. On lauantai ja heräsin ilman herätyskelloo. Päivän ohjelma: ei ohjelmaa. Jotenkin luulin, ettei tää olis mahollista. Mun unirytmi on ollu tän viikon ihan sekasin. Tai no voidaan sanoo että se on kerrankin normaali. Oon koko tän viikon heränny aamusin aina viimestään 10:30 ja aina ilman herätyskelloo. Jos tää jatkuu viä pitkään tälläsenä, niin en tiä pitäiskö käydä jossain tarkastuksessa vai olla vaan tyytyväinen.
Joten noöö, ajattelin tulla tänne kirjottelemaan nytten kun eipä tässä paljon oo muutakaan tekemistä. Voisin kyllä mennä syömään aamupalaa. Millonkohan viimeks oon syöny aamupalaa, ainakaan sillain että olis ollu oikeesti aamu...
Tää lomailu on ollu aika rentoo. Aika liian rentoo itseasiassa, tekemiset on ollu vähän vähässä, kun kaikki nyt lukee niihin kokeisiin plus toi sää nyt jotain pelleilee. Täällä on satanu kaks viikkoo ja seuraavan keran aurinko nähdään pilvettömältä taivaalta viikon päästä. Jes?
Eilen oli ihan järkyttävä ilma. Tuuli 30km/s ja sato vettä vaakasuoraan aina sellasina kuuroina ja olin varma, että meijän katto lähtee irti. Kuitenkin uhmasin tätä syys säätä ja lähin kahvilla noitten perustyyppien kanssa. En tiedä auttaako nää nimet nyt mitään, mutta perustyyppeihin kuuluu siis mm. Victor, Antoine, Morgane, Eléonore, Natacha, Pierre ja pari muuta. Sitten illemmalla tylsistyttiin kilpaa Zoén kanssa kotona, niin päätettiin lähtee leffaan kattoon Kung fu Panda 2. En oo nähny sitä ekaa, mutta olihan toi ihan viihdyttävä.
Sitten leffan jälkeen jäin kaupunkiin Clemencen kanssa ja mentiin yhteen paariin muutamaks hetkeks. Puhuttiin kaikkee syvällistä ja mietittiin mm. että jos matrix onkin oikeesti olemassa. Ja no muuta kaikkee yhtä huikeeta.
Eipäs tässä, alle kaks viikkoo aikaa Ranskassa ja 18päivää Suomeen. Jee? Buu? Nyt taidan oikeesti mennä aamupalalle, nälkä!
à bientôt, Kapa
Näytetään tekstit, joissa on tunniste viikonloppu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste viikonloppu. Näytä kaikki tekstit
perjantai 17. kesäkuuta 2011
Ihmeitä tapahtuu
perjantai 1. huhtikuuta 2011
Poisson d'avril
Siis 1.4. eli siis aprillipäivä eli siis ranskaksi poisson d'avril, suoraan käännettynä huhtikuun kala. Okei. Ei mua oo tänään lähestytty muilla piloilla, muuta kun että äiti soitti ja heitti ehkä paskimman pilan ikinä "Löysin halvat lennot niin tuun ens viikonloppuna Pariisiin." Öö, not?
Huisia että on jo huhtikuu. Vastahan oli joulu? Kohta eli kolmen viikon päästä on taas lomat! Uujee, se tarkottaa sitä, että tasan kolmen viikon päästä oon myös junassa suunta kohti etelää, St Etienneä ja Annin mestoja. Ca va etre supeeer!
Ja aurinko on palannut! Tään viikon oli vähän huonommat kelit. Jotain +15°C, mutta vettä ja harmaata. Tänään kuitenkin taivas selkeni ja asteet nousi takas sinne viime viikolta tuttuun +23°C. Ja nyt ennustusten mukaan ton auringon kuuluis pysyä taivaalla ja asteet siellä +25°C paikkeilla ainakin koko ens viikon. Voi kyllä kiitos!
Niin ja ajattelin alottaa tollasen blogeissa kiertävän haaste systeemin. Se on niinkun sellanen et joka päivälle oma aihe postaukseen. Siä on jotain esittele itsesi, rakkaus, usko, perhe, soittolista, se hetki jnejne. Ajattelin että vois olla ihan mukava, ja kun muutenkin välillä nää postaus ideat meinaa vähän loppua KUN KUKAAN EI KOMMENTOI mitä haluais ja sillain. Sit sen yhteyteen vois saada sitä ranskan kielistä videoo sun muuta. Nyt sitten kommentoitte, jos joku on tätä ihan kauheesti vastaan?
Niin juu ja sitten vielä tähän perään tällänen yks linkki tonne Suomen YFUn blogiin, jonne kirjottelin eilen tekstiä tästä kuluneesta vuodesta ja muuta tommosta. Käykää ny vilkasee! TÄSTÄ
Eipä mulla muuta, jatkan lagailua ja odottelen ruokaa. Pizzaa, mmmm
Bisous, Katri
Huisia että on jo huhtikuu. Vastahan oli joulu? Kohta eli kolmen viikon päästä on taas lomat! Uujee, se tarkottaa sitä, että tasan kolmen viikon päästä oon myös junassa suunta kohti etelää, St Etienneä ja Annin mestoja. Ca va etre supeeer!
Ja aurinko on palannut! Tään viikon oli vähän huonommat kelit. Jotain +15°C, mutta vettä ja harmaata. Tänään kuitenkin taivas selkeni ja asteet nousi takas sinne viime viikolta tuttuun +23°C. Ja nyt ennustusten mukaan ton auringon kuuluis pysyä taivaalla ja asteet siellä +25°C paikkeilla ainakin koko ens viikon. Voi kyllä kiitos!
Niin ja ajattelin alottaa tollasen blogeissa kiertävän haaste systeemin. Se on niinkun sellanen et joka päivälle oma aihe postaukseen. Siä on jotain esittele itsesi, rakkaus, usko, perhe, soittolista, se hetki jnejne. Ajattelin että vois olla ihan mukava, ja kun muutenkin välillä nää postaus ideat meinaa vähän loppua KUN KUKAAN EI KOMMENTOI mitä haluais ja sillain. Sit sen yhteyteen vois saada sitä ranskan kielistä videoo sun muuta. Nyt sitten kommentoitte, jos joku on tätä ihan kauheesti vastaan?
Niin juu ja sitten vielä tähän perään tällänen yks linkki tonne Suomen YFUn blogiin, jonne kirjottelin eilen tekstiä tästä kuluneesta vuodesta ja muuta tommosta. Käykää ny vilkasee! TÄSTÄ
Eipä mulla muuta, jatkan lagailua ja odottelen ruokaa. Pizzaa, mmmm
Bisous, Katri
Libellés :
aika,
kysely,
suunnitelmia,
sää,
viikonloppu
tiistai 29. maaliskuuta 2011
100 ahead
Tulin nyt ihan nopeesti kirjotteleen kuulumisia sillä välin kun hiukset kuivuu. Äsken oli siis tosiaan liikuntaa ja tällä viikolla laji vaihtu, pingpongia! Ja jos joskus mainitsin että pyramidin on perseestä, niin puhutaanko hetki tästä pöytätenniksestä?
Kuitenkin siis viikonloppu oli ja meniihan rattosasti, vaikka olikin vähän kurja kun alko taas vähän tälläset sateet kun viime viikko oli niin nättiä aurinkoo. Perjantaina puhuttiin Johannan kanssa koneella ja se valitti kylmää ja että haluais ulkomaille. No sit me hiffattii et oho mähä asun Ranskassa ja Johannalla ei oo enää koulua. Näiden oivallusten ohjaamana oltiinkin sitten saman tien lentoyhtiöiden kotisivuilla kattelemassa lippujen hintoja. Ja nyt on serkulla HKI-PARIS-HKI liput toukokuun ekalle viikolle! Fiilaan tätä, ja siihen on enää vaan kuukausi! Eli luvassa siis extepore-vieras kotoo. Kivaa!
Viikonloppuna tuli myös 7kk täyteen ja eilen päästiin tähän otsikon etappiin, eli 100päivää jäljellä. Mää oon ehkä huolestuttavan perillä tästä ajan kulumisesta? Lauantaina oli sitten myös yhen Morganen synttärit, jossa oltiin Victorin kanssa. Oli lepposa ilta, mutta sieltä ei oo mitään kuvia kun unohdin kameran lataukseen.
Ja eilen oli hullu panostus päivä koulussa! Aamulla oli 2h ekonomian koe ja sentään yritin vastata siihen ja sainkin yhteen kysymykseen kai ihan järkevän 10 rivin vastausken. Ja loppuajan hinkkasin sellasta taloustiedon käännös juttua. Se on perseestä, mutta tein kuitenki! Sitten oli englantia 2h ja siinä oli koe, jota en tietysti muistanu. Mutta se meni helposti freestylellä ja kirjotin kauheet setit siitä murhanovellsita mistä se koe oli. Sitten oli SVT eli bilsaa, ja siinä panostin kaikki muistiinpanot yms. Mutta siis kuinka paljon elämää helpottaa joku PowerPoint? Siis ihan oikeesti...
Mutta nyt kuitenkin lähen laittaa itteni ihmisen näköseks ja kohta lähen kouluun syömään. Iltapäivällä vielä ekonomiaa, historiaa ja ranskaa. En malta odottaa...
Palaillaan! Bisous, Kapa
Kuitenkin siis viikonloppu oli ja meniihan rattosasti, vaikka olikin vähän kurja kun alko taas vähän tälläset sateet kun viime viikko oli niin nättiä aurinkoo. Perjantaina puhuttiin Johannan kanssa koneella ja se valitti kylmää ja että haluais ulkomaille. No sit me hiffattii et oho mähä asun Ranskassa ja Johannalla ei oo enää koulua. Näiden oivallusten ohjaamana oltiinkin sitten saman tien lentoyhtiöiden kotisivuilla kattelemassa lippujen hintoja. Ja nyt on serkulla HKI-PARIS-HKI liput toukokuun ekalle viikolle! Fiilaan tätä, ja siihen on enää vaan kuukausi! Eli luvassa siis extepore-vieras kotoo. Kivaa!
Viikonloppuna tuli myös 7kk täyteen ja eilen päästiin tähän otsikon etappiin, eli 100päivää jäljellä. Mää oon ehkä huolestuttavan perillä tästä ajan kulumisesta? Lauantaina oli sitten myös yhen Morganen synttärit, jossa oltiin Victorin kanssa. Oli lepposa ilta, mutta sieltä ei oo mitään kuvia kun unohdin kameran lataukseen.
Ja eilen oli hullu panostus päivä koulussa! Aamulla oli 2h ekonomian koe ja sentään yritin vastata siihen ja sainkin yhteen kysymykseen kai ihan järkevän 10 rivin vastausken. Ja loppuajan hinkkasin sellasta taloustiedon käännös juttua. Se on perseestä, mutta tein kuitenki! Sitten oli englantia 2h ja siinä oli koe, jota en tietysti muistanu. Mutta se meni helposti freestylellä ja kirjotin kauheet setit siitä murhanovellsita mistä se koe oli. Sitten oli SVT eli bilsaa, ja siinä panostin kaikki muistiinpanot yms. Mutta siis kuinka paljon elämää helpottaa joku PowerPoint? Siis ihan oikeesti...
Mutta nyt kuitenkin lähen laittaa itteni ihmisen näköseks ja kohta lähen kouluun syömään. Iltapäivällä vielä ekonomiaa, historiaa ja ranskaa. En malta odottaa...
Palaillaan! Bisous, Kapa
Libellés :
koulu,
suomi,
suunnitelmia,
viikonloppu
lauantai 19. maaliskuuta 2011
Lomatarinoita
Tässä se seuraava jakso! Koitan saada meijän Suomi-päivät tiivisteetyä sillain suht inhimillisen mittaseks tarinaksi.
Torstaina lähettiin Annin kanssa siis junalla kohti Nord-zonee ja Saint Quentinia. Meijän piti junassa vähän kikkailla kun meillä ei luonnollisesti ollu vierekkäiset paikat, kun ei oltu ostettu lippuja samaan aikaan. Puolet matkasta olin onnellisesti untenmailla, kunnes konduktööri tuli herättään ja kysyyn lippua. Sitten en enää saanu unta, niin tekstasin Annille, joka oli joutunu vaihtaa paikkaa toiseen päähän junaa kun se oli tultu häätään, ja yritin suostutella sitä tuleen takasin että voitais kattoo sen läppäriltä muumeja. Mutta se ei tullu!!
Meillä oli sit junasta vaihto auto-cariin, eli bussiin, Haute Picardissa tai joku muu vastaava. Sitten sillä köröteltiin muistaakseni joku 40minuuttia St Quentinin asemalle. Matka kesti yhteensä siis kai joku öö 5 tuntia? Siellä asemala sitten odoteltiin, että Jasminen host-äiti tuli hakee meitä. Käytiin heittää kamat niille ja sit se Pascale heitti meijät Jassun koululle. Sieltä se sitten hetken päästä juoksi idiootti-virne naamalla meitä halaamaan. Sitten pilasin tämän lähes elokuvamaisen jälleen näkemisen ja kysyin missä on vessa. Sitten hipsittiin takas sinne koulun porttien sisäpuolelle, vaikka ei ilmeisesti oltais saatu koska se on lycée privé. Siellä koululla sitten jäätiin vähän jubailee joidenkin Jasminen koulukavereitten kanssa ja me oltiin kunnon nähtävyys siellä ja kaikki kyseli että ketä me ollaa ja mistä me ollaa ja kukaan ei oikein meinannu tajuta tätä meijän kuvioo.
Siitä sit lähettiin koululta keskustaan kahville, jonka jälkeen tehtiin huikee kaupunki kierros. Toi StQuentin ei oo mikään hirvee Big city dream, niin se keskusta saatiin koluttua ehkä noin 15minuutissa. Sitten loppu ideat, niin päätettiin mennä taas johonkin kahvila mestaan. Siellä sit istuskeltiin ja otettiin pirun hienoja kuvia. Sinne tuli sit myös Jasminen koulusta pari poitsua, Bertnardia ja jotain sen kaveria.

Päivällis aika alko lähestyä, niin lähettiin sitten käveleen sieltä keskustasta kotiin. Joku 2km matka ehkä? Se meni nopeesti juoruillessa ja kävelykuvia ottaessa.

Sitten oli illallinen perheen kanssa. Jassun host-perheeseen kuuluu siis 3 veljee, joista yks on nyt Englannissa opiskelemassa, ja sitten vanhemmat Philippe ja Pascale. Ne on semmottia aika rikkaita, ihan mukavia ja uteliaita. Sitten ruuan jälkeen vaan lagattiin Jassun huoneessa. Oltiin koneilla, puhuttiin shaibaa, naurettiin, otettiin jäätävän hirveitä kuvia ja niin edelleen. Sitten kun jonkun oli nukuttava alhaalla, koska Jassun huoneeseen ei kuulema mahtunu kolmee ja jos oltais nukuttu samassa huoneessa, niin kukaan ei olis saanu sinä yönä nukuttua siinä huushollissa. Joten Anni sai sitten määräyksen lähtee alas nukkuun. Meillä oli siihen Jassun kanssa suhteellisen kova auktoriteetti koko viikonlopun ajan! Annissa on aviomies-ainesta.



Perjantai-aamuna oli sitten suht aikanen herätys, sillä 10h13 lähti bussi ensin Haute Picardiin, jossa meillä oli melkein tunnin vaihtoaika, jonka aikana kierrettiin ympäri sitä huikeen suurta (not) asemaa ja otettiin pirun tyylikkäitä kuvia.




Ja sieltä Haute Picardista sitten juna kohti Lilleä. Vuorossa oli siis shoppailu-päivä! Lillessä on tosi hyvät shoppailu mahdollisuudet, esim sellanen iiiiso kauppakeskus heti siinä juna-aseman vieressä. Siellä me sitten hengailtiinkin suurin osa päivästä. Käytiin syömässä lounasta subissa. Se oli mun eka kerta SubWayssa Ranskassa ja olin ihan paineissa että failaan sen tilauksen, mutta kyllä sinne väliin sitten suunnilleen oikeet täytteet saatiin! Ja hyvää oli.


Sitten kun oltiin aikamme kierretty sitä ostaria ympäri, niin lähettiin tarkastaan se ihan keskusta, että missäs sitä oikein ollaan. No Jassu väitti kiven kovaa, että kyllä hän tietää missä ollaan. Kyllä me joku 15 minuuttia harhailtiin ihan jossain no where sivukujilla, eikä ollu sijainnista tietoo edes meidän kaupunkioppaalla. Kuitenkin sitten löydettiin sieltä pois ja ittemme 17h39 takasin lähtevään junaan. Kyllä sieltä Lillestä kaikkee pientä kivaa lähti mukaan! Niihin saatamme palata myöhemmin.


Illalla sitten otiin kotona sopivasti illallis pöytään. Toi Jasminen host äiti on kyllä muuten hyvä kokki! Sit ruuan jälkeen alettiin taas lagaamaan koneilla ja myöhemmin mentiin alas Jassun kellariin, jossa on sellanen elokuvastudio. No siis kotiteatteri valkokankaalla ja pehmeellä megasohvalla. Isi, koska meille tulee tollanen kotiin? Alettiin kattoo....


... Herculesta! Ei noi Disney leffat oo niin huikeita ranskaks kun ei voi esim laulaa mukana, mikä tuo sen oikean tunnelman niiden kattomiseen. mutta hyvä se nyt on vaikka saksaks ja takaperin.
Lauantaina sitten heräsin aika suorilta lounas pöytään, jonka jälkeen lähettiin luisteleen sellaseen vapaa-aika keskukseen. Sinne oli rakennettu sellanen sisärata missä oli jotain mökkejä ja ylämäkiä? Ja kaikkee tommosta. Tuolla oli kyllä hienommat luistimet kun Nantesissa! Sit siellä soi kaikkee hyvää musaa, niin laitettiin jalalla koreasti ja sheikkailtiin ympäri sitä rataa. Porukka katto vähän että anteeks mitä te teette, mutta ei se meitä näyttäny haittaavan.



Luistelemassa viihdyttiin joku tunti. Jassu opetti meille kaikkia hienoja kikkoja, kun se on entinen taitoluistelija. Hyvin onnistu vaa'at ja piruetit ja sun muut. Ja kun luistinten kans koittaa hyppiä niin tulee muuten hienoja kuvia.

Sitten sieltä luistelemasta lähettiin keskustaan ostamaan illan synttärisankarille, Thomakselle, synttärilahjaa ja sitten eksyttiin taas kaakaolle. Otettiin vähän tälläsiä "terveisiä äidille" -kuvia.

Sitten lähettiinkin bussilla kotiin ja ruvettiin valmistautuu iltaa varten. Ohjelmassa oli siis yhen Jasminen kaverin, Thomaksen, 20v synttärit. Mentiin sinne naapurin Alexandren kanssa. Aluks oli vähän randomia ja aika laimeta, mutta kyllä se ilta sitten siitä pyörähti kunnolla käyntiin! Oli paljon kaikkee ihan ihme settiä ja mää tanssin ihan koko ajan koska siä soi pirun hyvät musat. Meitä oli siä joku 10 henkee. Annetaan kuvien kertoa....







Bileistä päästiin taxilla (jota ensin odotettiin30+10+10min ulkona kylmässä ja sateessa tanssien Justin Bieberiä ilman kenkiä) kotiin siinä 4h aikoihin. Yömme vietimme suhteellisen sopuisasti kaikki Jasminen sängyssä. Ainakin Jassulla oli hyvät oltavat sen meijän peiton kanssa...
Seuraava päivä vaan syötiin, pakkailtiin ja otettiin hienoja videoita. Jossain vaiheessa oli sitten lähtö 15h33 lähtevään junaan. Oli vähän vastahakoiset halailut ja moikkailut, mutta siitä sitten lähdettiin Annin kanssa junalle ja jätettiin Jasmine itkee meidän perään. Okei ei se itkeny. Mutta melkein, eikö niin? Näitä tyttöjä näkee yhessä sitten toivottavasti 5viikon päästä seuraavilla lomilla, kun suuntana on Saint Etienne eli Annin hoodit taas ihan toisella puolella Ranskaa.
Tällä kertaa meillä olikin sit junan vaihto Pariisissa. Meijän piti vaihtaa eri asemille, Anni meni gare de Lyoniin ja mää suunnistin gare de Montparnasse (tai joku tällänen). Anni oli vähän paineissa sen metrojen kanssa, jotka sen piti ottaa päästäkseen sinne asemalle, mutta Kapan turistimatkat OY:n palvelut oli jälleen käytettävissä ja osasin kertoa mitkä metrot Annin pitää ottaa ja mihin suntaan, jotta se pääsee sinne omalle asemalleen ja mielellään ajoissa. Kumpikin sitten löydettiin omat asemamme ja päästiin lähteen omia kotejamme kohti. Mulla se matka kesti Pariisista Nantesiin vaan pari tuntia, joten se oli aika kevyttä.

Les filles, vous me manquez!
Anteeks, tästä tuli ihan hirveen pitunen kun noin paljon kuvia ja muuta, mutta toiottavasti siellä joku jaksaa tän koluta loppuun asti!
Pisuja ja terkkuja, Katri
Torstaina lähettiin Annin kanssa siis junalla kohti Nord-zonee ja Saint Quentinia. Meijän piti junassa vähän kikkailla kun meillä ei luonnollisesti ollu vierekkäiset paikat, kun ei oltu ostettu lippuja samaan aikaan. Puolet matkasta olin onnellisesti untenmailla, kunnes konduktööri tuli herättään ja kysyyn lippua. Sitten en enää saanu unta, niin tekstasin Annille, joka oli joutunu vaihtaa paikkaa toiseen päähän junaa kun se oli tultu häätään, ja yritin suostutella sitä tuleen takasin että voitais kattoo sen läppäriltä muumeja. Mutta se ei tullu!!
Meillä oli sit junasta vaihto auto-cariin, eli bussiin, Haute Picardissa tai joku muu vastaava. Sitten sillä köröteltiin muistaakseni joku 40minuuttia St Quentinin asemalle. Matka kesti yhteensä siis kai joku öö 5 tuntia? Siellä asemala sitten odoteltiin, että Jasminen host-äiti tuli hakee meitä. Käytiin heittää kamat niille ja sit se Pascale heitti meijät Jassun koululle. Sieltä se sitten hetken päästä juoksi idiootti-virne naamalla meitä halaamaan. Sitten pilasin tämän lähes elokuvamaisen jälleen näkemisen ja kysyin missä on vessa. Sitten hipsittiin takas sinne koulun porttien sisäpuolelle, vaikka ei ilmeisesti oltais saatu koska se on lycée privé. Siellä koululla sitten jäätiin vähän jubailee joidenkin Jasminen koulukavereitten kanssa ja me oltiin kunnon nähtävyys siellä ja kaikki kyseli että ketä me ollaa ja mistä me ollaa ja kukaan ei oikein meinannu tajuta tätä meijän kuvioo.
Siitä sit lähettiin koululta keskustaan kahville, jonka jälkeen tehtiin huikee kaupunki kierros. Toi StQuentin ei oo mikään hirvee Big city dream, niin se keskusta saatiin koluttua ehkä noin 15minuutissa. Sitten loppu ideat, niin päätettiin mennä taas johonkin kahvila mestaan. Siellä sit istuskeltiin ja otettiin pirun hienoja kuvia. Sinne tuli sit myös Jasminen koulusta pari poitsua, Bertnardia ja jotain sen kaveria.
Päivällis aika alko lähestyä, niin lähettiin sitten käveleen sieltä keskustasta kotiin. Joku 2km matka ehkä? Se meni nopeesti juoruillessa ja kävelykuvia ottaessa.
Sitten oli illallinen perheen kanssa. Jassun host-perheeseen kuuluu siis 3 veljee, joista yks on nyt Englannissa opiskelemassa, ja sitten vanhemmat Philippe ja Pascale. Ne on semmottia aika rikkaita, ihan mukavia ja uteliaita. Sitten ruuan jälkeen vaan lagattiin Jassun huoneessa. Oltiin koneilla, puhuttiin shaibaa, naurettiin, otettiin jäätävän hirveitä kuvia ja niin edelleen. Sitten kun jonkun oli nukuttava alhaalla, koska Jassun huoneeseen ei kuulema mahtunu kolmee ja jos oltais nukuttu samassa huoneessa, niin kukaan ei olis saanu sinä yönä nukuttua siinä huushollissa. Joten Anni sai sitten määräyksen lähtee alas nukkuun. Meillä oli siihen Jassun kanssa suhteellisen kova auktoriteetti koko viikonlopun ajan! Annissa on aviomies-ainesta.


Perjantai-aamuna oli sitten suht aikanen herätys, sillä 10h13 lähti bussi ensin Haute Picardiin, jossa meillä oli melkein tunnin vaihtoaika, jonka aikana kierrettiin ympäri sitä huikeen suurta (not) asemaa ja otettiin pirun tyylikkäitä kuvia.

Ja sieltä Haute Picardista sitten juna kohti Lilleä. Vuorossa oli siis shoppailu-päivä! Lillessä on tosi hyvät shoppailu mahdollisuudet, esim sellanen iiiiso kauppakeskus heti siinä juna-aseman vieressä. Siellä me sitten hengailtiinkin suurin osa päivästä. Käytiin syömässä lounasta subissa. Se oli mun eka kerta SubWayssa Ranskassa ja olin ihan paineissa että failaan sen tilauksen, mutta kyllä sinne väliin sitten suunnilleen oikeet täytteet saatiin! Ja hyvää oli.


Sitten kun oltiin aikamme kierretty sitä ostaria ympäri, niin lähettiin tarkastaan se ihan keskusta, että missäs sitä oikein ollaan. No Jassu väitti kiven kovaa, että kyllä hän tietää missä ollaan. Kyllä me joku 15 minuuttia harhailtiin ihan jossain no where sivukujilla, eikä ollu sijainnista tietoo edes meidän kaupunkioppaalla. Kuitenkin sitten löydettiin sieltä pois ja ittemme 17h39 takasin lähtevään junaan. Kyllä sieltä Lillestä kaikkee pientä kivaa lähti mukaan! Niihin saatamme palata myöhemmin.


Illalla sitten otiin kotona sopivasti illallis pöytään. Toi Jasminen host äiti on kyllä muuten hyvä kokki! Sit ruuan jälkeen alettiin taas lagaamaan koneilla ja myöhemmin mentiin alas Jassun kellariin, jossa on sellanen elokuvastudio. No siis kotiteatteri valkokankaalla ja pehmeellä megasohvalla. Isi, koska meille tulee tollanen kotiin? Alettiin kattoo....
... Herculesta! Ei noi Disney leffat oo niin huikeita ranskaks kun ei voi esim laulaa mukana, mikä tuo sen oikean tunnelman niiden kattomiseen. mutta hyvä se nyt on vaikka saksaks ja takaperin.
Lauantaina sitten heräsin aika suorilta lounas pöytään, jonka jälkeen lähettiin luisteleen sellaseen vapaa-aika keskukseen. Sinne oli rakennettu sellanen sisärata missä oli jotain mökkejä ja ylämäkiä? Ja kaikkee tommosta. Tuolla oli kyllä hienommat luistimet kun Nantesissa! Sit siellä soi kaikkee hyvää musaa, niin laitettiin jalalla koreasti ja sheikkailtiin ympäri sitä rataa. Porukka katto vähän että anteeks mitä te teette, mutta ei se meitä näyttäny haittaavan.



Luistelemassa viihdyttiin joku tunti. Jassu opetti meille kaikkia hienoja kikkoja, kun se on entinen taitoluistelija. Hyvin onnistu vaa'at ja piruetit ja sun muut. Ja kun luistinten kans koittaa hyppiä niin tulee muuten hienoja kuvia.

Sitten sieltä luistelemasta lähettiin keskustaan ostamaan illan synttärisankarille, Thomakselle, synttärilahjaa ja sitten eksyttiin taas kaakaolle. Otettiin vähän tälläsiä "terveisiä äidille" -kuvia.

Sitten lähettiinkin bussilla kotiin ja ruvettiin valmistautuu iltaa varten. Ohjelmassa oli siis yhen Jasminen kaverin, Thomaksen, 20v synttärit. Mentiin sinne naapurin Alexandren kanssa. Aluks oli vähän randomia ja aika laimeta, mutta kyllä se ilta sitten siitä pyörähti kunnolla käyntiin! Oli paljon kaikkee ihan ihme settiä ja mää tanssin ihan koko ajan koska siä soi pirun hyvät musat. Meitä oli siä joku 10 henkee. Annetaan kuvien kertoa....



Bileistä päästiin taxilla (jota ensin odotettiin30+10+10min ulkona kylmässä ja sateessa tanssien Justin Bieberiä ilman kenkiä) kotiin siinä 4h aikoihin. Yömme vietimme suhteellisen sopuisasti kaikki Jasminen sängyssä. Ainakin Jassulla oli hyvät oltavat sen meijän peiton kanssa...
Seuraava päivä vaan syötiin, pakkailtiin ja otettiin hienoja videoita. Jossain vaiheessa oli sitten lähtö 15h33 lähtevään junaan. Oli vähän vastahakoiset halailut ja moikkailut, mutta siitä sitten lähdettiin Annin kanssa junalle ja jätettiin Jasmine itkee meidän perään. Okei ei se itkeny. Mutta melkein, eikö niin? Näitä tyttöjä näkee yhessä sitten toivottavasti 5viikon päästä seuraavilla lomilla, kun suuntana on Saint Etienne eli Annin hoodit taas ihan toisella puolella Ranskaa.
Tällä kertaa meillä olikin sit junan vaihto Pariisissa. Meijän piti vaihtaa eri asemille, Anni meni gare de Lyoniin ja mää suunnistin gare de Montparnasse (tai joku tällänen). Anni oli vähän paineissa sen metrojen kanssa, jotka sen piti ottaa päästäkseen sinne asemalle, mutta Kapan turistimatkat OY:n palvelut oli jälleen käytettävissä ja osasin kertoa mitkä metrot Annin pitää ottaa ja mihin suntaan, jotta se pääsee sinne omalle asemalleen ja mielellään ajoissa. Kumpikin sitten löydettiin omat asemamme ja päästiin lähteen omia kotejamme kohti. Mulla se matka kesti Pariisista Nantesiin vaan pari tuntia, joten se oli aika kevyttä.
Les filles, vous me manquez!
Anteeks, tästä tuli ihan hirveen pitunen kun noin paljon kuvia ja muuta, mutta toiottavasti siellä joku jaksaa tän koluta loppuun asti!
Pisuja ja terkkuja, Katri
perjantai 25. helmikuuta 2011
Nalliers & La Rochelle
Viime viikonlopun olin siis Nalliersissa moikkaamassa perhetuttuja. Oli mukavan rento viikonloppu. Ei tehty mitään erikoista, touhuilin vaan lasten kanssa. Pelattiin wiitä ja käytiin leipäkaupassa ja kyselin Antoinelta sen ranskan läksyjä yms. Paijailin myös paljon maailman ihaninta kissaa joka melkein painaa ton meijän Papén laudalta, se oli niiin ihana, tuitui! Lauantai päivä vierähti la Rochellessa. Sinne oli tuolta niiden kotoo joku tunnin matka kai? Jotain semmosta. Oon siellä kuulema joskus pienenä käyny, mutta ei ollu mitään muistikuvaa paikasta. Nätin näköstä, sitten kun ilmakin siinä kahen jälkeen alko lämmetä. Käytiin ravintolassa syömässä. Mää söin kuvailujen mukaan litteetä kalaa, eli onko se sitten turska vai mikä? En tiedä, mutta hyvää oli kuitenkin! Se tarjoiltiin pestopastan kanssa (oliko tämä yllätys että valitsen ruokalistalta ruuan sen perusteella mistä tajuan sanat pesto ja pasta? No mutta se on hyvää...)


Sitten käytiin myös elokuvissa illalla siellä la Rochellessa, kun Antoine niin pitkään jakso kinuta. Mentiin kattoon rien à déclarer. En ihan kaikkee huumoria siitä tajunnu, kun en oo ihan selvillä näistä Ranskan ja Belgian väleistä, mutta ihan hauska se oli kuitenkin.


Lauantai-iltana sitten pääsin myös saunaan! Ihan oikein Suomalaisella kiukaalla ja löylyveteen sekotettu koivu uutetta. Oli kotoisaa! Täällähän ei sisi todellakaan mitään saunoja ole, toi on ihan poikkeus kun meijän isukki on kavereineen käyny sen tonne noille rakentelemassa. Sitten katottiin myös perheen kaikki joululoma kuvat, kun ne oli viettämässä Joulua meillä. Ihan hyvältä näytti, ja en ollu aikasemmin tajunnu että sitä lunta on oikeesti niiiin paljon. Ihan jebu!

Kovasti perhe toivotteli tervetulleeks uudelleen, ja ehkä saatankin mennä siellä jo nyt lomalla käymään uudestaan. Ja jos ei nyt lomalla kerkee, niin varmaan joku viikonloppu teen taas visiittiä. Ilman ei tällä kertaa niin suosinu, mutta seuraavalla kertaa sitten!




Sitten käytiin myös elokuvissa illalla siellä la Rochellessa, kun Antoine niin pitkään jakso kinuta. Mentiin kattoon rien à déclarer. En ihan kaikkee huumoria siitä tajunnu, kun en oo ihan selvillä näistä Ranskan ja Belgian väleistä, mutta ihan hauska se oli kuitenkin.
Kovasti perhe toivotteli tervetulleeks uudelleen, ja ehkä saatankin mennä siellä jo nyt lomalla käymään uudestaan. Ja jos ei nyt lomalla kerkee, niin varmaan joku viikonloppu teen taas visiittiä. Ilman ei tällä kertaa niin suosinu, mutta seuraavalla kertaa sitten!
keskiviikko 23. helmikuuta 2011
Tranquille
En oo taas hetkeen kirjotellu, mutta jotenkin aika vaan kuluu eikä ehdi kirjotteleen plus nää mun hostit aika vahvalla kädellä koittaa rajottaa mun koneella istumista, niin eipä sit tuu niin paljon turhaa koneella oltua. Nyt kuitenkin kyllästyin leffojen katteluun yksin kotona ja ajattelin tulla kirjotteleen vähän kuulumisia.
Eli viime viikko meni ihan normaalisti, ei tainnu tapahtua mitään huikeeta. Paitsi ainiin sain mun TPE valmiiks! Siinä riittää juhlimisen aihetta. Vanhenin varmaan 5 vuotta siitä stressatessa ja lopulta valitsinkin more easy wayn tehä sitä, eli kieli vaihtu englantiin. Kyllä nyt välillä voin päästää itteni helpommalla, vai..? Ja toi Suomen lukiojärjestelmä ei oo sieltä yksinkertasimmasta päästä selittää ees suomeks ja englannikskin oli vaikeuksia, niin se ranska ois ollu jo vähän liian tuskallinen. Ja lisäks kun teen siitä myös kuulema sen suullisen osuuden, niin en halua kuitenkaan kuluttaa koko loppu aikaani stressaten siitä, jos olisin tehny ranskaks. Joo ei pitäis stressata mutta can't help it. Joten helpomman kautta tällä kertaa.
Viime viikonlopuksi lähdin sitten Nallieriin, Luconin lähellä olevaan pikku kylään, meijän Suomi-perheen ranskalaisia perhetuttuja moikkaamaan. Kukaan ei oikein tuntunu tajuavan tätä kuvioo. Kaikki kysy et siis onko ne suomalaisia? -Ei. Puhuuko ne suomee? -Ei. No miten sun porukat sitten voi tuntee ne? -öh itseasiassa, no idea.
Oli kuitenkin mukava käydä siellä. En ollu perhettä nähny kai johonkin 4 vuoteen, eli en tienny että onko jotenkin awkward tai sillain. Mutta eipä ollu ollenkaan, vaan oli tosi rentoo ja lapset oli niin huippuja ja oli kaikkee touhuamista. Laitan vielä tällä viikolla tarkempaa postausta tosta viikonlopusta kuvien kanssa.
Maanantaina olin koulussa ja oli ihan normaalia, sitten iltapäivällä kävin kahvilla Samian ja Annabellen kanssa. Nyt on alkanu jotenkin paremmin tulee juttuun noitten mun luokkalaisten yms muiden kanssa ja voi jo sanoo että on muutama kaverikin, toisin kun tossa kuukausi sitten. Kai porukka on alkanu vähän viivellä tajuun että kyllä, puhun ranskaa. En täydellistä, mutta quand meme! Maanantai-iltana oli vähän flunssanen olo ja otin 3h päikkärit koulun jälkeen.
Tiistaina lähin vähän kipeillä fiiliksillä kouluun. Ja tässä kohtaa tapahtu jotain koomista. Heräsin aamulla, ja lähin kauheella kiireellä kotoo koska ajattelin että myöhästyn. Ensin otin kävelin tramway pysäkille, otin tramin ja sitten kävelin bussipydäkille ja otin bussin. Se urheilu stadioni, missä meillä on tällä hetkellä liikunta tunnit, on aika kaukana ja keskellä ei oikeestaan mitään. No istuin siellä bussissa kunnes mun kännykän herätyskello alko yhtäkkiä soida. Ihmettelin että mitä se nytten soi. Otin kännykän laukusta ja aloin vaan nauraa että ei oo todellista, kello on 07:15. Olin siis lähteny kouluun tuntia aikasemmin ja huomasin sen hieman liian myöhään palatakseni enää kotiin tms. Sitten siellä stadionilla ei ollu tietysti ketään muita, eikä edes valoja päällä. Jatkoin vaan nauramista ja odotin sitten sen 45 minuuttia että porukka alko valuun sinne stadionille. Sitten en loppujen lopuks ees osallistunu liikuntatunnille kun oli liian kipee olo, olin vaan ajan ottajana.
Liikunnan jälkeen sitten tulin kotiin ja sanoin hosteille että tuntuu vähän kipeeltä, niin Odile soitti heti koululle, että Katri ei tuu tänään enää kouluun. Siitä painuinkin sitten nukkumaan ja otin sopivat 7h päikkärit. Nenä oli koko päivän tukossa ja ääni oli tosi flunssanen, iltaa kohti sitten vähän parani. Tänään mulla sitten heräsin vähän vielä flunssassa, mutta ajattelin silti lähtee kouluun. Kerkesin jo käydä suiohkussa kunnes Odile tui ihmetellen kysyy että meetkö jo kouluun. Olin sillain joo, mutta aloin miettii että ois ehkä parempi jäädä vielä kotiin täks päiväks. Menin sitten takas nukkumaan ja heräsin siinä puolen päivän aikoihin ihan jäätävään vatsakipuun. Ei oo varmaan ikinä sattunu niin paljoo mihinkään. Silmissä sumeni ja korvat humisi ihan hirveen kovaa ja en pysyny pystyssä, tärisytti ja valu kauhee kylmän hiki mutta tuli koko ajan kuumia aaltoja. Sitä kesti jonkun aikaa kunnes sitten tuli jo parempi olo. Loppu päivän oon ollu jo paremmassa kunnossa, nenä vuotaa mutta ei oo enää koko ajan tukossa. Huomessa ehkä voisin lähtee jo sinne kouluun, katotaan aamulla että mikä on la forme.
Tää alku viikko on siis menny nukkuessa ja elokuvia kattellessa. Otin oikeudet kattoo niitä muutamaa lukuun ottamatta englanniks, sillä verukkeella että oon kipee enkä
jaksa ajatella. Mitä leffoja nyt oon kattellu, niin: Twilight 2&3, Step Up 1, Valiant, Lord of the rings trilogia (Yhdistääkö mikään näitä elokuvia? Vinkkiä kuvista.) Eli muutama hassu tunti elokuvia on mahtunu näihin kolmeen päivään! Enää onkin sitten huominen ja perjantai, ja sitten alkaa jo niiiiin kauan odotettu 2 viikon loma! Lomatouhuista sitten lisää joskus myöhemmin. Koitan nyt päivitellä tänne vähän useemmin kuulumisia kun vaan kerran viikossa, kun sitten näistä tulee tälläsiä hirmusen pitkiä.
Mutta hyviä lomia sinne Suomeenkin, kenellä on ja kenellä ei, en tiedä.
Laters, Kapa
Eli viime viikko meni ihan normaalisti, ei tainnu tapahtua mitään huikeeta. Paitsi ainiin sain mun TPE valmiiks! Siinä riittää juhlimisen aihetta. Vanhenin varmaan 5 vuotta siitä stressatessa ja lopulta valitsinkin more easy wayn tehä sitä, eli kieli vaihtu englantiin. Kyllä nyt välillä voin päästää itteni helpommalla, vai..? Ja toi Suomen lukiojärjestelmä ei oo sieltä yksinkertasimmasta päästä selittää ees suomeks ja englannikskin oli vaikeuksia, niin se ranska ois ollu jo vähän liian tuskallinen. Ja lisäks kun teen siitä myös kuulema sen suullisen osuuden, niin en halua kuitenkaan kuluttaa koko loppu aikaani stressaten siitä, jos olisin tehny ranskaks. Joo ei pitäis stressata mutta can't help it. Joten helpomman kautta tällä kertaa.
Viime viikonlopuksi lähdin sitten Nallieriin, Luconin lähellä olevaan pikku kylään, meijän Suomi-perheen ranskalaisia perhetuttuja moikkaamaan. Kukaan ei oikein tuntunu tajuavan tätä kuvioo. Kaikki kysy et siis onko ne suomalaisia? -Ei. Puhuuko ne suomee? -Ei. No miten sun porukat sitten voi tuntee ne? -öh itseasiassa, no idea.
Oli kuitenkin mukava käydä siellä. En ollu perhettä nähny kai johonkin 4 vuoteen, eli en tienny että onko jotenkin awkward tai sillain. Mutta eipä ollu ollenkaan, vaan oli tosi rentoo ja lapset oli niin huippuja ja oli kaikkee touhuamista. Laitan vielä tällä viikolla tarkempaa postausta tosta viikonlopusta kuvien kanssa.
Maanantaina olin koulussa ja oli ihan normaalia, sitten iltapäivällä kävin kahvilla Samian ja Annabellen kanssa. Nyt on alkanu jotenkin paremmin tulee juttuun noitten mun luokkalaisten yms muiden kanssa ja voi jo sanoo että on muutama kaverikin, toisin kun tossa kuukausi sitten. Kai porukka on alkanu vähän viivellä tajuun että kyllä, puhun ranskaa. En täydellistä, mutta quand meme! Maanantai-iltana oli vähän flunssanen olo ja otin 3h päikkärit koulun jälkeen.
Tiistaina lähin vähän kipeillä fiiliksillä kouluun. Ja tässä kohtaa tapahtu jotain koomista. Heräsin aamulla, ja lähin kauheella kiireellä kotoo koska ajattelin että myöhästyn. Ensin otin kävelin tramway pysäkille, otin tramin ja sitten kävelin bussipydäkille ja otin bussin. Se urheilu stadioni, missä meillä on tällä hetkellä liikunta tunnit, on aika kaukana ja keskellä ei oikeestaan mitään. No istuin siellä bussissa kunnes mun kännykän herätyskello alko yhtäkkiä soida. Ihmettelin että mitä se nytten soi. Otin kännykän laukusta ja aloin vaan nauraa että ei oo todellista, kello on 07:15. Olin siis lähteny kouluun tuntia aikasemmin ja huomasin sen hieman liian myöhään palatakseni enää kotiin tms. Sitten siellä stadionilla ei ollu tietysti ketään muita, eikä edes valoja päällä. Jatkoin vaan nauramista ja odotin sitten sen 45 minuuttia että porukka alko valuun sinne stadionille. Sitten en loppujen lopuks ees osallistunu liikuntatunnille kun oli liian kipee olo, olin vaan ajan ottajana.
Liikunnan jälkeen sitten tulin kotiin ja sanoin hosteille että tuntuu vähän kipeeltä, niin Odile soitti heti koululle, että Katri ei tuu tänään enää kouluun. Siitä painuinkin sitten nukkumaan ja otin sopivat 7h päikkärit. Nenä oli koko päivän tukossa ja ääni oli tosi flunssanen, iltaa kohti sitten vähän parani. Tänään mulla sitten heräsin vähän vielä flunssassa, mutta ajattelin silti lähtee kouluun. Kerkesin jo käydä suiohkussa kunnes Odile tui ihmetellen kysyy että meetkö jo kouluun. Olin sillain joo, mutta aloin miettii että ois ehkä parempi jäädä vielä kotiin täks päiväks. Menin sitten takas nukkumaan ja heräsin siinä puolen päivän aikoihin ihan jäätävään vatsakipuun. Ei oo varmaan ikinä sattunu niin paljoo mihinkään. Silmissä sumeni ja korvat humisi ihan hirveen kovaa ja en pysyny pystyssä, tärisytti ja valu kauhee kylmän hiki mutta tuli koko ajan kuumia aaltoja. Sitä kesti jonkun aikaa kunnes sitten tuli jo parempi olo. Loppu päivän oon ollu jo paremmassa kunnossa, nenä vuotaa mutta ei oo enää koko ajan tukossa. Huomessa ehkä voisin lähtee jo sinne kouluun, katotaan aamulla että mikä on la forme.
Tää alku viikko on siis menny nukkuessa ja elokuvia kattellessa. Otin oikeudet kattoo niitä muutamaa lukuun ottamatta englanniks, sillä verukkeella että oon kipee enkä
jaksa ajatella. Mitä leffoja nyt oon kattellu, niin: Twilight 2&3, Step Up 1, Valiant, Lord of the rings trilogia (Yhdistääkö mikään näitä elokuvia? Vinkkiä kuvista.) Eli muutama hassu tunti elokuvia on mahtunu näihin kolmeen päivään! Enää onkin sitten huominen ja perjantai, ja sitten alkaa jo niiiiin kauan odotettu 2 viikon loma! Lomatouhuista sitten lisää joskus myöhemmin. Koitan nyt päivitellä tänne vähän useemmin kuulumisia kun vaan kerran viikossa, kun sitten näistä tulee tälläsiä hirmusen pitkiä.Mutta hyviä lomia sinne Suomeenkin, kenellä on ja kenellä ei, en tiedä.
Laters, Kapa
Libellés :
fiiliksiä,
kaverit,
koulu,
matkailu,
viikonloppu
perjantai 4. helmikuuta 2011
You got the flower
Nää otsikot on aina jotain huikee tasosia sisäpiirin letkautuksia.

Oho! En oo kirjottanu viikkoon, huikeeta. Viimesin viikko on omistettu aika lailla ärsytykselle ja sen huipentumille (vitutukselle). Meillä on aika paljon mielipiteitä tästä Ranskan YFUsta monien vaihtareiden kesken, mutta en nyt rupee täällä sen enempää avautuun. Viime viikonloppuna oli siis se meidän Bretagne-Pays de Loire alueitten puolivuotismiitti. Meni hermo ja hermo ja hermo. Mutta oli myös kivaa kun näki kaikkia noita vaihtareita, vaikka lähinnä mentiinkin pikkuporukassa, jossa oli Eva (suomi), Humberto & Marce (mexico) ja sit Victor ja Morgane, jotka oli siellä vapaaehtosina. Kyllä sitä tuli muittenkin kaa jotain puhuttua mutta tällä kokoonpanolla mentiin aika pitkälle.

En nyt jaksa selittää mitä me tuolla tehtiin, ei mitään kummallista. Jotain shaibakeskusteluja, yhteisleikkejä ja avautumista, rannalla chillausta ja kaikkien tekemiä jälkiruokia. Ja sit meistä tehtiin myös joku lehti juttu ja siihen otettiin kuva. Jee. Mutta en jaksa enempää selitellä kun alkaa vaan ärsyttään.


Toivotaan nyt kuitenkin että fiilikset lähtis tästä sillain aika nopeeseen nousuun. Toi 40min päästä alkava historian 2h koe ei kauheesti auta asiaa, mutta jospa sen jälkeen? Onhan nyt sentään perjantai! Victor kai lähtee Pariisiin jos se olikaan tää viikonloppu, mutta se hylkää mut enkä pääse taaskaan mukaan=( Ankeeta!


Pariisista puheen ollen, pari kaveria pääsi Disney landiin kesätöihin että niitä on sit kesäkuussa mentävä moikkaan! Kuin helmi. Oon kanssa kelaillu hakee sit vuoden päästä kesäks Disneyyn kesätöihin, vielä ei onnistunu kun oon täällä YFUssa kiinni heinäkuuhun asti plus täytän 18 vasta syyskuussa.
Ja ens viikko aijotaan ainakin Annin kanssa pitää kokonaan Suomettomana ja mä yritän myös facebookittomana. Ollaan siis lukematta suomeks, puhumatta suomeks, tekstaamatta suomeks, kattomatta leffoja muuta kun ranskaks, soittelematta kotiin (paitsi jos äiti haluaa keskustella ranskaks) jnejne. Eli siis ei tuu sitten blogiinkaan sillon kirjotuksia! Jos tää nyt millään tulee onnistuun... Katotaan alkuun nyt viikko, mutta myöhemmin pitäis kyllä pärjäillä pitemmänkin aikaa. We'll see!
Mutta jjooo eipä mulla kai mitään muuta tärkeetä ollu. Taidan vaan lopettaa etten vahinogssakaan ala alukoon tänne jotain shittii. Koska nyt on just sellanen fiilis.
TerkkujaRanskanyfulle!
Bisous, kapa
//EDIT
Tulin nyt kotiin päästyä täydentämään tätä kirjotusta kuvilla ja muulla tommotteella. Nyt on jo paljon paremmat fiilikset kun aamulla oli tuolla hypärillä! Historian koe ei siis todellakaan ollut menestys, en ees yrittäny tehä sitä kun se oli sellanen essee muotonen että piti colonisationista kirjottaa jotku hullut setit niin mää skippasin suht hyvällä omalla tunnolla. Muuten oli oikeestaan ihan kiva päivä koulussa! Puhuin paaaljon enemmän mitä yleensä noille mun kouluhengaustyypeille (en tiä vielä voinko sanoo niitä kavereiks, onkohan mulla liian korkee vaatimustaso siihen kaveri titteliin?) ja osallistuin keskusteluihin ja tommosta kaikkee.
Kohta lähen lenkille jo !toista! kertaa tällä viikolla. Juoksen tonne keskustaan ja moikkaamaan Linusta, joka lupas antaa mulle lainaan Skinssin 3&4 kaudet! J'adore
Bisous

Oho! En oo kirjottanu viikkoon, huikeeta. Viimesin viikko on omistettu aika lailla ärsytykselle ja sen huipentumille (vitutukselle). Meillä on aika paljon mielipiteitä tästä Ranskan YFUsta monien vaihtareiden kesken, mutta en nyt rupee täällä sen enempää avautuun. Viime viikonloppuna oli siis se meidän Bretagne-Pays de Loire alueitten puolivuotismiitti. Meni hermo ja hermo ja hermo. Mutta oli myös kivaa kun näki kaikkia noita vaihtareita, vaikka lähinnä mentiinkin pikkuporukassa, jossa oli Eva (suomi), Humberto & Marce (mexico) ja sit Victor ja Morgane, jotka oli siellä vapaaehtosina. Kyllä sitä tuli muittenkin kaa jotain puhuttua mutta tällä kokoonpanolla mentiin aika pitkälle.

En nyt jaksa selittää mitä me tuolla tehtiin, ei mitään kummallista. Jotain shaibakeskusteluja, yhteisleikkejä ja avautumista, rannalla chillausta ja kaikkien tekemiä jälkiruokia. Ja sit meistä tehtiin myös joku lehti juttu ja siihen otettiin kuva. Jee. Mutta en jaksa enempää selitellä kun alkaa vaan ärsyttään.

Toivotaan nyt kuitenkin että fiilikset lähtis tästä sillain aika nopeeseen nousuun. Toi 40min päästä alkava historian 2h koe ei kauheesti auta asiaa, mutta jospa sen jälkeen? Onhan nyt sentään perjantai! Victor kai lähtee Pariisiin jos se olikaan tää viikonloppu, mutta se hylkää mut enkä pääse taaskaan mukaan=( Ankeeta!

Pariisista puheen ollen, pari kaveria pääsi Disney landiin kesätöihin että niitä on sit kesäkuussa mentävä moikkaan! Kuin helmi. Oon kanssa kelaillu hakee sit vuoden päästä kesäks Disneyyn kesätöihin, vielä ei onnistunu kun oon täällä YFUssa kiinni heinäkuuhun asti plus täytän 18 vasta syyskuussa.
Ja ens viikko aijotaan ainakin Annin kanssa pitää kokonaan Suomettomana ja mä yritän myös facebookittomana. Ollaan siis lukematta suomeks, puhumatta suomeks, tekstaamatta suomeks, kattomatta leffoja muuta kun ranskaks, soittelematta kotiin (paitsi jos äiti haluaa keskustella ranskaks) jnejne. Eli siis ei tuu sitten blogiinkaan sillon kirjotuksia! Jos tää nyt millään tulee onnistuun... Katotaan alkuun nyt viikko, mutta myöhemmin pitäis kyllä pärjäillä pitemmänkin aikaa. We'll see!
Mutta jjooo eipä mulla kai mitään muuta tärkeetä ollu. Taidan vaan lopettaa etten vahinogssakaan ala alukoon tänne jotain shittii. Koska nyt on just sellanen fiilis.
TerkkujaRanskanyfulle!
Bisous, kapa
//EDIT
Tulin nyt kotiin päästyä täydentämään tätä kirjotusta kuvilla ja muulla tommotteella. Nyt on jo paljon paremmat fiilikset kun aamulla oli tuolla hypärillä! Historian koe ei siis todellakaan ollut menestys, en ees yrittäny tehä sitä kun se oli sellanen essee muotonen että piti colonisationista kirjottaa jotku hullut setit niin mää skippasin suht hyvällä omalla tunnolla. Muuten oli oikeestaan ihan kiva päivä koulussa! Puhuin paaaljon enemmän mitä yleensä noille mun kouluhengaustyypeille (en tiä vielä voinko sanoo niitä kavereiks, onkohan mulla liian korkee vaatimustaso siihen kaveri titteliin?) ja osallistuin keskusteluihin ja tommosta kaikkee.
Kohta lähen lenkille jo !toista! kertaa tällä viikolla. Juoksen tonne keskustaan ja moikkaamaan Linusta, joka lupas antaa mulle lainaan Skinssin 3&4 kaudet! J'adore
Bisous
perjantai 28. tammikuuta 2011
Simban uljas harja
Otsikolla on henkilökohtainen sisäpiirin merkitys.
Nyt oon koulussa ja on hypäri, niin päätin tulla jotain shaibaa skriivaileen tänne. äsken oli economian tunti ja mää panostin! Tein vocabulairee ja muistiinpanoja ja kaikkia tommottia. Yleensä siis tuijotan seinää tai tekstaan Jasminelle että "v***u tää on perseestä". Nyt on vielä 2h historiaa, ruokailu, 2h englantia ja sit sellanen joku yhteiskuntaoppia vähän muistuttava oikeustieto homma (dataus). Ja sitten on viiiikonloppu! Uubeibe jes kyllä kiitos. Meni kyllä tää viikko tosi nopeeta vaikka en tainnu tehdä mitään erikoista. Eilen otin koulusta vahingossa omaa vapaata aamutunnit kun huomasin herääväni 11:30 sillain hups. Iltapäivän klo 16-18 TPE tunneille kuitenkin menin, ja jopa alotin sitä shittii! Aploodeja.
Viikonloppu suunnitelmissa on sellasta että tänään tulee Morgane (yfu vapaaehtonen joka on ennenkin esiintyny täällä blogissa) meille ja luulisin että mentäis sit sen ja Victorin kanssa istuun vähän iltaa. Ja niin voooihelevetti mun pitää kokkailla jotain jälkkäriä.... Koska huomenna puolenpäivän aikoihin on lähtö YFUn puolivuotis aluemiittiin. Sillain en haluais mennä kun oon ihan paineissa kun oon oikeesti yks huonoimmista tän kielen kanssa, kun meijän alueella sattuu oleen kaikki jotka puhu superhyvin jo tänne tullessaankin... Mää oon siellä sillain bonjour, hehheh. Mutta on se kiva päästä näkeen niitä muita vaihareita taas aika pitkän tauon jälkeen ja chillailee niitten kans. Tää tapaaminen on vielä sellanen et yövytään siellä mestoilla, niin on sit enemmän sellasta boustaus aikaakin.
Mutta nyt voisin lopettaa lörpöttelyt ja muut ja suunnata tekeen jotain fiksumpaa, esim ettimään sen jonkun vielä tuntemattoman reseptin siihen jälkiruokaan mikä mun pitäis tänään alkaa kikkaileen... Ei huvita! Palailen tänne blogiin sit varmaan viikonlopun jälkeen kuvien ja muun tommotteen soopailun kanssa.
à bientôt!
Nyt oon koulussa ja on hypäri, niin päätin tulla jotain shaibaa skriivaileen tänne. äsken oli economian tunti ja mää panostin! Tein vocabulairee ja muistiinpanoja ja kaikkia tommottia. Yleensä siis tuijotan seinää tai tekstaan Jasminelle että "v***u tää on perseestä". Nyt on vielä 2h historiaa, ruokailu, 2h englantia ja sit sellanen joku yhteiskuntaoppia vähän muistuttava oikeustieto homma (dataus). Ja sitten on viiiikonloppu! Uubeibe jes kyllä kiitos. Meni kyllä tää viikko tosi nopeeta vaikka en tainnu tehdä mitään erikoista. Eilen otin koulusta vahingossa omaa vapaata aamutunnit kun huomasin herääväni 11:30 sillain hups. Iltapäivän klo 16-18 TPE tunneille kuitenkin menin, ja jopa alotin sitä shittii! Aploodeja.
Viikonloppu suunnitelmissa on sellasta että tänään tulee Morgane (yfu vapaaehtonen joka on ennenkin esiintyny täällä blogissa) meille ja luulisin että mentäis sit sen ja Victorin kanssa istuun vähän iltaa. Ja niin voooihelevetti mun pitää kokkailla jotain jälkkäriä.... Koska huomenna puolenpäivän aikoihin on lähtö YFUn puolivuotis aluemiittiin. Sillain en haluais mennä kun oon ihan paineissa kun oon oikeesti yks huonoimmista tän kielen kanssa, kun meijän alueella sattuu oleen kaikki jotka puhu superhyvin jo tänne tullessaankin... Mää oon siellä sillain bonjour, hehheh. Mutta on se kiva päästä näkeen niitä muita vaihareita taas aika pitkän tauon jälkeen ja chillailee niitten kans. Tää tapaaminen on vielä sellanen et yövytään siellä mestoilla, niin on sit enemmän sellasta boustaus aikaakin.
Mutta nyt voisin lopettaa lörpöttelyt ja muut ja suunnata tekeen jotain fiksumpaa, esim ettimään sen jonkun vielä tuntemattoman reseptin siihen jälkiruokaan mikä mun pitäis tänään alkaa kikkaileen... Ei huvita! Palailen tänne blogiin sit varmaan viikonlopun jälkeen kuvien ja muun tommotteen soopailun kanssa.
à bientôt!
Libellés :
blaablaa,
koulu,
vaihtarit,
viikonloppu,
YFU
maanantai 13. joulukuuta 2010
Bonsoir
Viikonloppu oli ja meni, vähän liiankin nopeeta. en nyt jaksais kyllä koulua. se on niin puuduttavan tylsää eikä oo muutenkaa mitää motivaatioo. Mutta sieltä se loma tulee kohta, enää neljä koulupäivää ja sitten se koittaa! Mulla ei o kyllä viäkään mitään joulufiilistä. Missä ensinäkin se lumi? Onneks me sitten mennään ees sinne Alpeille niin jotain lunta tähänkin talveen.
Ja no nii kai tosta kuluneesta viikonlopusta vois jotain pistää tuleen, vaikka eipä siinä ny mitään ihmeellisempiä. Perjantaina käytiin Zoen ja Odilen kans kaupoilla nopee ja sit meille tuli sellane pariskunta aperitiiveille ja siinä se ilta sit rullas. Istuskeltiin tossa olkkarissa, tai no muut istuskeli, mää ja Zoe katottiin muuten leffaa paitsi sillon ku haistettii aian joku uus ruoka joka oli tuotu pöytään nii rynnättiin sinne seuraks. Katottiin scary movie 2 ja alotettiin Kikin lähettipalvelu kunnes sit iski kipee väsymys ja mentii nukkuun.
Lauantaina ajattelin että vaan lagaan, kun olin ihan kuollu kuluneesta viikosta, mutta empä si lagannukaan. Nukuin kyllä siihen asti että oli lounas ja host vanhemmat ei vieläkään ymmärrä miten teen sen, etten herää kun hotellin puhelin soi koko ajan tai Victor ja Zoé tappelee ihan raivolla tms. No mulla on unenlahjat aina aamusin varsinki. Ja no sit kun olin siitä kunnolla heräilly ja käyny suihkussa niin lähettii Victorin kans kuuntelee jotai sellasta rumpukonserttia jossa oli sen rumpukoululaisia soittamassa. Se oli sellasessa pikkusessa tabac -kuppilassa. Oltiin siä hetki ja sit lähettii kaupungin kautta kotiin.
Odile oli kertonu mulle pari päivää sit jostain Suomalaisesta kahvilasta täällä, niin päätettiin sit lähtee käymään siellä. No ei se ollu Suomalainen, mutta Scandinavialainen. Pitäjä on puoliks Tanskalainen ja siellä oli aika kansainvälinen ilmapiiri ja sillain kodikasta. Oli ruotsalaisia ja muita kahvittelemassa. Sit siel oli kirjahyllyllinen kirjoja jotka kerto Pohjoismaista ja bongasin tietty parit Suomi-kirjat sieltä kokoelmista.
Madam Bla, the Scandinavian Café
Sit selitin aika paljon Odilelle kaikkee Suomesta ja yritin selittää meijän koulujärjestelmää ja et mihin Kaisa menee lukion jälkeen (mikä hemmetti on lähihoitajakoulutus ranskaks). oon muutenkin ihan fiiliksissä kun oon nyt ruvennu puhuun paljon enemmän silleen vapaaehtosesti! Että ei vaan sillon kun multa kysytään jotain, ja voin vastata jotain enemmänkin kun vaa oui c'est vrai tai jotai vastaavaa. Vielä on paljo parannettavaa mutta on tää ny jo hei jotain! Nii sit se kahvilan omistaja kutsu mut sellasee glögi iltaan, joka on huomenna kai joskus viideltä, ja sinne on tulos joku toinenki suomalainen ja oon ihan fiiliksissä siitä! Ja muutenkin helmee jeejee jotain oma oikeeta tekemistä jajaja muutenkin.
Sit lauantai iltana mentiin Victorin kanssa Stephanielle viettää iltaa jollai 15 hengen porukalla. Ite en saanu hirveesti illasta irti kun olin ihan tööt ja vaan lagasin ja sit tuli kaikkee kot-ikävää ja kaveri-ikävää ja rupesin angstaa. Mut oli se ilta iha jees silti, ja oli kaikkee hyvää syömistä! Joskus 2 aikaan sieltä kotiuduttiin.

Sunnuntaina muistaakseni nukuin pitkään ja lagasin ja öö niii joo kävin Zoen ja sen parin kaverin kans leffassa kattoon sen uusimman Narnian. Se oli ihan fine, vaikka menikin pari juttua et miks täs nyt näin tehtiin, nii vähän ohi. Sit puhuin BMA-Sannin kans webissä ja riehuin Zoén kans ja piirreltii jotai ja tollast. Pelattii myös pitkästä aikaa Wiitä. Ja sunnuntain olin muutenkin jo paremmilla fiiliksillä.
Tänään heräsin kouluun jo 7 ja menin suihkuun ja kaikkee! Hämmästyttävää. Odile ja Xavierki naureskeli, et ootsä kipee vai miks heräsit "jo nii aikasi" ja kävit suhikussaki. lol. Mut en oikeest tajuu miks en voi herää 20minuutti aikasemmin nii kaikki aamut näyttäytyis mulle paljon kirkkaampina. mutta ei, mää vetkuttelen vällyissä ihan viimeseen asti että varmasti¨lähen ovesta peikko-look päällä, myöhästyn bussista ja juoksen koululle, ollen silti 2min myöhässä (mikä täällä sisi on vakava, uskokaa)
Mutta ehkä tää aiheeton lörpöttely vois nyt saapua tiensä päähän, voisin iskee tähän pari kuvaa ja jatkaa dataamista, ehkä katsoa myös elokuvan. YouTuben Disney arkistot on päivän kun päivän pelastus!

Bon soirée, Katri
Ja no nii kai tosta kuluneesta viikonlopusta vois jotain pistää tuleen, vaikka eipä siinä ny mitään ihmeellisempiä. Perjantaina käytiin Zoen ja Odilen kans kaupoilla nopee ja sit meille tuli sellane pariskunta aperitiiveille ja siinä se ilta sit rullas. Istuskeltiin tossa olkkarissa, tai no muut istuskeli, mää ja Zoe katottiin muuten leffaa paitsi sillon ku haistettii aian joku uus ruoka joka oli tuotu pöytään nii rynnättiin sinne seuraks. Katottiin scary movie 2 ja alotettiin Kikin lähettipalvelu kunnes sit iski kipee väsymys ja mentii nukkuun.
Lauantaina ajattelin että vaan lagaan, kun olin ihan kuollu kuluneesta viikosta, mutta empä si lagannukaan. Nukuin kyllä siihen asti että oli lounas ja host vanhemmat ei vieläkään ymmärrä miten teen sen, etten herää kun hotellin puhelin soi koko ajan tai Victor ja Zoé tappelee ihan raivolla tms. No mulla on unenlahjat aina aamusin varsinki. Ja no sit kun olin siitä kunnolla heräilly ja käyny suihkussa niin lähettii Victorin kans kuuntelee jotai sellasta rumpukonserttia jossa oli sen rumpukoululaisia soittamassa. Se oli sellasessa pikkusessa tabac -kuppilassa. Oltiin siä hetki ja sit lähettii kaupungin kautta kotiin.
Odile oli kertonu mulle pari päivää sit jostain Suomalaisesta kahvilasta täällä, niin päätettiin sit lähtee käymään siellä. No ei se ollu Suomalainen, mutta Scandinavialainen. Pitäjä on puoliks Tanskalainen ja siellä oli aika kansainvälinen ilmapiiri ja sillain kodikasta. Oli ruotsalaisia ja muita kahvittelemassa. Sit siel oli kirjahyllyllinen kirjoja jotka kerto Pohjoismaista ja bongasin tietty parit Suomi-kirjat sieltä kokoelmista.
Madam Bla, the Scandinavian Café
Sit selitin aika paljon Odilelle kaikkee Suomesta ja yritin selittää meijän koulujärjestelmää ja et mihin Kaisa menee lukion jälkeen (mikä hemmetti on lähihoitajakoulutus ranskaks). oon muutenkin ihan fiiliksissä kun oon nyt ruvennu puhuun paljon enemmän silleen vapaaehtosesti! Että ei vaan sillon kun multa kysytään jotain, ja voin vastata jotain enemmänkin kun vaa oui c'est vrai tai jotai vastaavaa. Vielä on paljo parannettavaa mutta on tää ny jo hei jotain! Nii sit se kahvilan omistaja kutsu mut sellasee glögi iltaan, joka on huomenna kai joskus viideltä, ja sinne on tulos joku toinenki suomalainen ja oon ihan fiiliksissä siitä! Ja muutenkin helmee jeejee jotain oma oikeeta tekemistä jajaja muutenkin.
Sit lauantai iltana mentiin Victorin kanssa Stephanielle viettää iltaa jollai 15 hengen porukalla. Ite en saanu hirveesti illasta irti kun olin ihan tööt ja vaan lagasin ja sit tuli kaikkee kot-ikävää ja kaveri-ikävää ja rupesin angstaa. Mut oli se ilta iha jees silti, ja oli kaikkee hyvää syömistä! Joskus 2 aikaan sieltä kotiuduttiin.
Sunnuntaina muistaakseni nukuin pitkään ja lagasin ja öö niii joo kävin Zoen ja sen parin kaverin kans leffassa kattoon sen uusimman Narnian. Se oli ihan fine, vaikka menikin pari juttua et miks täs nyt näin tehtiin, nii vähän ohi. Sit puhuin BMA-Sannin kans webissä ja riehuin Zoén kans ja piirreltii jotai ja tollast. Pelattii myös pitkästä aikaa Wiitä. Ja sunnuntain olin muutenkin jo paremmilla fiiliksillä.
Tänään heräsin kouluun jo 7 ja menin suihkuun ja kaikkee! Hämmästyttävää. Odile ja Xavierki naureskeli, et ootsä kipee vai miks heräsit "jo nii aikasi" ja kävit suhikussaki. lol. Mut en oikeest tajuu miks en voi herää 20minuutti aikasemmin nii kaikki aamut näyttäytyis mulle paljon kirkkaampina. mutta ei, mää vetkuttelen vällyissä ihan viimeseen asti että varmasti¨lähen ovesta peikko-look päällä, myöhästyn bussista ja juoksen koululle, ollen silti 2min myöhässä (mikä täällä sisi on vakava, uskokaa)
Mutta ehkä tää aiheeton lörpöttely vois nyt saapua tiensä päähän, voisin iskee tähän pari kuvaa ja jatkaa dataamista, ehkä katsoa myös elokuvan. YouTuben Disney arkistot on päivän kun päivän pelastus!

Bon soirée, Katri
Libellés :
angst,
blaablaa,
leffa,
suomi,
viikonloppu
perjantai 10. joulukuuta 2010
Hassuttaa
Tai on outo olo. Lagaan vaa ja on taas vähä ikävä Suomee ja kavereita. Alko myös väsyttää pirusti ja en sanonu sanaakaa englannin tunnilla vaikka yleensä aina kerron kaikki vastaukset. En myöskään jaksanu/ei huvittanu vastata Jasminen tekstareihin, mikä on siis jotai jo aika vakavaa. Ja oon iha varma että kualen jouluna kun en oo Suomessa vaan täällä. Vaikka en tiä jos täällä oliskin hauskempi joulu kun kotona kaikkien kivojen sukulaisten, joulupukin ja hyvien ruokien seurassa. Mutta tälläin etukäteen on sellaset jouluna tulee ikävä -fiilikset.

Oon niin ilone että tänää alkaa viikonloppu. Tarviin unta. Je lepoa. Ja leffoja ja ruokaa ja lagausta vaan. Joo ja nenäliinoja. Ei tää flunssa ole viäkän ohi. Koko ajan yskin suun täydeltä jotain räkäklimppejä syvältäsisimmästäni (eikö kuulostaki hyvältä) ja taskut on täynnä markiä nenutsuliinoja. Mahtavaa. Halusin jakaa tän teijän kanssa!
Vielä on tunti englantia ja si pääsen kotii. Viikonlopun ohjelma: ei ohjelmaa. Tai no saatan tehä makaroonilaatikkoo ja sit meen kai toiseen kertaa kattoo sen Harry Potterin kun Zoé kaipaa seuraa ja se ny kuitenki oli ranskaks nii osa sujahti vähän ohi, nii eipä toinen kerta kai pahaakan tee. Joten näissä merkeissä suuntaan kohti viikonloppua ja lopulta vikaa alkavaa kouluviikkoo ennen lomaa!
Bon courage sinne pakkasiin!
kuva weheartit.com

Oon niin ilone että tänää alkaa viikonloppu. Tarviin unta. Je lepoa. Ja leffoja ja ruokaa ja lagausta vaan. Joo ja nenäliinoja. Ei tää flunssa ole viäkän ohi. Koko ajan yskin suun täydeltä jotain räkäklimppejä syvältäsisimmästäni (eikö kuulostaki hyvältä) ja taskut on täynnä markiä nenutsuliinoja. Mahtavaa. Halusin jakaa tän teijän kanssa!
Vielä on tunti englantia ja si pääsen kotii. Viikonlopun ohjelma: ei ohjelmaa. Tai no saatan tehä makaroonilaatikkoo ja sit meen kai toiseen kertaa kattoo sen Harry Potterin kun Zoé kaipaa seuraa ja se ny kuitenki oli ranskaks nii osa sujahti vähän ohi, nii eipä toinen kerta kai pahaakan tee. Joten näissä merkeissä suuntaan kohti viikonloppua ja lopulta vikaa alkavaa kouluviikkoo ennen lomaa!
Bon courage sinne pakkasiin!
kuva weheartit.com
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)