Näytetään tekstit, joissa on tunniste lätinää. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lätinää. Näytä kaikki tekstit

torstai 31. maaliskuuta 2011

Torstai lagaus

Mulla oli sellanen fiilis, että jotain asiaa olis, mutta nyt kun tänne blogin puolelle pääsin niin ne ajatukset, jos niitä ikinä oli, haihtuivat tuhka tuuleen. Oliko tarpeeks pitkä lause?

No ainakin voisin kertoo jotain tosta eilisestä. Eli me lähettiin luokan kanssa Le Mans kaupunkiin sellaseen media-konferensiin. Mulla ei ollu aamulla vielä lähtiessä mitään ajatusta mihin oltiin menossa, koska olin jotenkin missannu sen tiedon tunnilla, mutta siinä se päivän mittaa valkeni. Eli siis no kyseessä oli sellanen jonkun sortin media journalismi mielipiteiden jako seminaari tai muuta vastaavaa, joka oli suunnattu lukiolaisille jotka on ES eli ekonomia linjan opiskelijoita. En tiedä paljonko meitä siellä oli mutta veikkaus joku 2 000 lukiolaista? Mutta tää on erittäin villi veikkaus.


Ensin siellä oli sellanen yhteinen avaamistilaisuus jonka jälkeen jakauduttiin ryhmiin ja kaikilla oli sellaset omat käsiteltävät aiheet. Meijän luokka oli sellasissa, joista toinen käsitteli sosiaalista mediaa yms ja toinen oli nimeltään "vivre ensemble" eli elämää yhdessä, siellä käsiteltiin rasismia ja discriminationia (onko tää syrjintä suomeks?). En ihan kaikkee saanu noista jutuista irti, mutta sen mitä sain niin oli ihan mielenkiintosta. Toi ois ollu tosi jees suomeks. Sitten tossa noiden välillä oli picnic -muotoinen ruokailu eli siis päivän kohokohta. Eväinä mulla oli kinkku juusto voi-leipää,omena, suolasia ja makeita keksejä, karkkipussi ja omenamömmö jutut. Eli hyvin pärjäsin! Sessiot lopetettiin sitten yhteiseen johonkin yhteenveto tyyppiseen juttuun siinä klo 17 pintaan ja takasin koululla oltiin 19:30. Eli sellanen keposa 12puol tunnin päivä.


Eilen myös vaivasin päätäni ostamalla junalippuja ens lomille. Siis oli sellasta säätöö ettei ikinä. Meni joku 3h ostaa muutama hassu lippu. Nyt vaan sitten toivon sormet ristissä että kaiken sen vaivan jälkeen ne liput löytää postista tänne mun käsiini! Jos ei niin mulla on tossa toi viidennen kerroksen kattoikkuna aika hyvin ulottuvilla...


Tänään pääsin jo 12 koulusta, jonka jälkeen oon lagannu, kärsiny suklaan himosta, tyydyttäny sen ja lagannu lisää. Ohjelmassa vielä ehkä joku leffa ja ruoka. Onkin nälkä!



Kuvituksena kuvia eiliseltä. Luokkalaisia ja sitä rataa. Msutakin on jotain kuvia mutta ne on Eleonoran kameralla, enkä oo saanu niitä. Ehkä ne joskus siltä vingun. Fiilaan tota luokkakuvaa, se kirjaston työntekijä ei oikein hallinnu tota kuvausta.

Mutta nyt alan valkkaa leffaa, bisous!

maanantai 6. joulukuuta 2010

Finlande, je t'aime

Ihan näin itsenäisyyspäivän kunniaks ajattelin koota tähän postaukseen jotain juttuja mitä arvostan/oon oppinut arvostaan Suomessa, suomalaisuudessa ja muutenkin mun Suomi-elämässä. Näitä juttuja nyt riittäis vaikka kuin paljon, mutta tässä nyt muutamia, jotka tulee mieleen tälläin yht' äkkiseltään.


PERHE

Kun on ottanu etäisyyttä perheestä ja sukulaisista, niin oikeesti tajuaa kuinka mahtava tukiverkosto mulla on Suomessa. Ja tieto siitä, että mulla on ihan maailman paras suku, on vahvistunu täällä vaan entisestään! Harmittaa sikana kun en oo Suomessa joulua viettämässä kun siä on varmaa nii sikakivaa kun taas tulee serkut meille ja meette pulkkamäkeen ja teette kaikkia joulu juttuja. Mutta no niitä jouluja tulee vielä (pidän siitä huolen) ja on se kiva nähdä myös toisenlainen joulu. En oo myöskään ennen päässy seuraamaan ulkopuolisena tällästä jatkuvaa sisarustappelua (oon aina osallistunu), ja nyt kun oon sitä jatkuvalla syötollä seurannu (terveiset vaa Zoélle ja Victorille), niin oon tajunnu että se on aika saaakelin turhaa ja ärsyttävää (en kuitenkaan lupaa muistaa tätä sillon kun Kaisa joskus sanoo tai tekee jotai mikä ottaa hermoo).


YSTÄVÄT

Tässä tää näin lyhyesti, mulla on Suomessa maailman parhaat, ihanimmat, kivoimmat, hauskimmat, pöljimmät, huvittavimmat ja mahtavimmat kaverit! Ei sitä oo ennen niin hyvin tajunnu, välillä on vaan pitäny niitä itsestään selvyytenä. Mutta täällä oon oppinu arvostaa enemmän ystävyys suhteita ja tajunnu että niitä kannattaa oikeesti arvostaa. Ei se oo mikään automaatio että on hyviä kavereita, kaukana siitä. Terveisiä sinne kaikille bmaille, sasumaakareisse, eskareille, noboille, häihäreille, keisareille, hamstereille, buhiksille jnejne. Ootte huippuja, odottelen ensi kesää!


KOULU
No tätä asiaa oonkin täällä jo julistanu, että Suomen lukio on vaa oikeesti iha paras koulujärjestelmä mitä vaan voi olla. Siellä kaikki vaan hyvin ja toimii! Jaksot, kurssitarjottimet, koeviikot, luokaton systeemi... Ja Hatsu nyt on hatsu;)


SUOMEN KIELI
Joo, vaikka meitä onkin vaan se 5miljoonaa puhujaa, niin kui helmi! Ulkomailla voi juoruilla ja arvostella kaikkia ihan mennen tullen eikä kukaan ymmärrä (paitsi jos failaa..). Saat hyvät naurut kun yrität opettaa suomen perus sanastoa ulkomaalaisille, aksentti on vaa huikee. Musta tuntuu myös että suomen kieli on aika rikasta (ainakin meillä tua härmälässä päin) ja sanoja voi hyvin muokkailla ja keksiä kaikkia uusia, ja on myös murteet ja kaikki tollanen helmi (ranskassa siis oikeestaan puhutaan aika pitkâlle kirjakieltä, tai täällä ei oo samalla tavalla kieli muokattavissa kun suomessa, tai ainaki that's what i think). Ja ohan se ny hitsin hianoo puhuu Suomee!


NELJÄ VUODENAIKAA
Kesä, syksy, talvi, kevät, nää on rikkaus! Talvella jäätävän kylmää ja lunta, kesällä tarpeeks lämmintä ja järvet uimiseen, keväällä se kun lumet sulaa ja ruoho alkaa vihertää ja kun syksyllä on ruskan värit ja raikas ilma. Vaikka se talvi ei välttämättä aina oo niin mahtava kun on liian kylmä ja pimeetä 22/24h ja kesät ei oo tarpeeks lämpimiä että kun Brasiliassakin on +50°C niin miks ei meillä (no oisko kiva?) ja syksyllä sateet masentaa ja keväällä on ällöttävää loskaa, niin kyllä mää lasken tän hyviin asioihin. Ei sekään ny ois kiva että ois vaan kesä koko ajan!




TÄSMÄLLISYYS
Vaikka täällä Ranskassa ei toi myöhästely-kulttuuri ookaan niin valloillaan kun noissa latino-maissa yms, niin kyllä se on oikeesti kiva kun Suomessa ollaan sillain täsmällisiä. Esim. jos vieraat on kutsuttu kuudeks, niin ne kans tulee sillon kuudelta eikä puol 8. Ja jos jotain on sovittu tapahtuvat tiettyyn aikaan, niin se myös tapahtuu. Välillä tää tuntuu Suomessa ehkä liian tarkalta, mutta loppuviimeks se on vaa hyvä.


KUNNIOITUS
Se nyt on ihan yleisesti tiedossa, ettei ranskalaiset oo mitään kovin kunnioittavaa kansaa. Lakipykälät on vaan suuntaa antavia ja toisia ihmisiä ei kunnioiteta. Tästä meillâ tuli Victorin kans just puhetta eilen, kun yks poika vaan poltti tupakkaa tramwayssä vaikka se on tietysti kielletty. Että ei siinä oo kauheesti respectiä muita matkustajia kohtaan jnejne. Ja sitten kun ranskalaiset tykkää kauheesti valittaa kaikesta ja mikään ei o ikinä hyvin. Mielenosotus on myös hyvin hallussa, kuten se tossa aikasemmin syksyllä huomattiin. Eli täällä se mielipide julistetaan sitten ehkä vähän liiankin kovaan ääneen. On se hyvä että halutaan muutosta ja sen eteen toimitaan, mutta jossain määrin se taitaa mennä vähän överiks. Suomessa on mun mielestä asiat tässäkin mielessä ihan hyvin. Ihmiset on lojaaleja ja pääosin kunnioittaa toisia ja lakeja ja muuta. Tietysti tästä saa olla erimieltä, mutta tää on mun kanta.

Tässä nyt muutama asia jota mulla tuli ekana mieleen. Hyvää itsenäisyyspäivää ja hyviä linnan juhlia kaikille. Vähän harmittaa kun en näe kättelyjä!

Katri

keskiviikko 1. joulukuuta 2010

Le lettre

28.8.10
"Märjeth! Täh, Ranska. Can't believe it. Ei tunnu yhtään vieläkään että täällä vuosi, so weird. On ollu kyllä letkee viikonloppu. Letkeetä porukkaa ja on ollu kiva puhua englantia ja VÄHÄN ranskaa. Välillä vituttaa kun jotkut puhuu sillain perfect ja se ei ole reilua=) Kaikkien pitäis olla yhtä paskoja kun mää. oon ollu niin jäätävä tänään, kuolen väsyyn. Nyt huudatan The Soundsia ja oon yksin tälläsessänurkassa. Haha, nevari. Don't wanna hurt youuu, try not to fuck with your feeeliiings!

Tää on kyllä helmee kun kaikki täällä on samassa tilanteessa niin vähän tälläst vertaistukee. Pari tuntia niin perheisiin lähtö wou. Victor kyllä vaikuttaa kivalta ja sellaselta että helppo puhuu sen kans ja sillee. Ja sen kautta sit toivottavasti saan myös kavereita, hehe:) Lebost.

Ei vielä oikein oo koti-ikävä tai no tääl on ollu niin paljon tekemist ja ohjelmaa että ei oo kerenny miettii. Ja mun mielialat on heitelly ihan sikana, välillä oon ihan super energinen ja välillä vaan koomaan ja sit kaikkee siit välilt. Ja ain vaihtuu joku 15 min välein. HeHe.

WOOOO 10 KK RANSKASSA! Sounds great but weird but scary but cool but awesome but hard but new but fantastic!!

Salut, Katri

P.S. Raappana - Maasta maahan"

Tässä on siis suurin osa kirjeestä, jotka kaikki kirjotti siellä YFU:n alotus viikonlopussa sillon kun tänne Ranskaan tultiin. Nyt ne lähetettiin meille sitten 3kuukauden jälkeen kaikkille koteihin että sai lukee omat ajatukset tolta viikonlopulta. Mulla ei oo selkeestikään ollu mitään maata mullistavia ajatuksia, tollasta aika perus vaihtari-ajattelua.

Ja toi ei yllättäny mua mitenkää, mitä olin kirjottanu, koska muistan ton kun kirjotin tota ja että mitä siihen kirjotin. Muutenkin tuntuu että tosta viikonlopusta olis kulunu paljon vähemmän aikaa kun 3kuukautta. Mutta niin se vaa on!

Välillä aina tulee kavereita ikävä ja haluaisin olla hengaa niitten kans, ja muutenki välillä tuntuu että voisin lähtee vaikka seuraavalla lennolla Suomeen. Mutta kyllä täälläkin on kivaa! Tänään oli kiva aamu koulussa, vaikka olikin perseestä, että herättiin turhaan 8 kun ei ollu kahta ekaa tuntia, ja loppujen lopuks tunteja oli 1/4, mutta ainakin pääsin paremmin hengailee noitten mun luokkalaisten kans. Mentiin istuun sellaseen koulun lähellä olevaan kahvilaan melkein puolen luokan kanssa. No en mää kauheesti puhunu, mutta jotain, ja muutenkin oli rentoo.

Eipä mulla tässä muuta, tulin vaa infoilee tosta kirjeestä. En tiä mitä tänää tekisin, kurkku on taas kipee niin en viitti lähtee mitään panostus urheileenkaan kun haluaisin joskus terveytyä. Jospa tänään se Harry Potter? Kai se on kateltava sitten vaa ranskaks kun ei tässä nyt oo paljon muutakaan vaihtoehtoo. Poor frech people, ensin dubataan kaikki media ja sitten valitetaan huonosta englannin tasosta. Mikä neuvoksi?

Katri

P.S. Kaikki on ollu ihan järkyttyneitä kun oon sanonu että Tampereella on -20°C kun nää jäätyy kuoliaaks täällä +2°C. Erityisesti pukeutuminen on kiinnostanu että mitäs helvettiä me laitetaan päälle että pysytään hengissä. No niin sitä määkin ihmettelen!

perjantai 26. marraskuuta 2010

Se ois 3 kuukautta

tasan 3kk sit oltii eksyksissä pariisin lentokentällä. Menny kyllä nopsaa vaikka välillä onki ollu sellast et no jaa eipä tääl nyt mitää ja hitaasti menee ja koulu on tylsää ja sellast. Mutta tää on melkee 1/3 tästä vaihtariajasta että parun kuukauden päästä on sit luvassa muutamat panikointipostaukset siitä kuinka aika kuluu ja en opi ikinä ranskaa ja mitä jos en tykkää mennä takas Suomeen ja millasta on ja kaipaako kukaan mua missään ja blaa blaa blaa. Mutta noita juttuja saatte varmaan odottaa vielä jonkin aikaa, mutta eiköhän ne sieltä joskus tuu.

Eilen mua illalla ärsytti vähän kaikki ja oli vähän koti-ikävä ja Tampereikävä ja kaveri-ikävä ja kaikkee. Ja sit puhuttii Odilen kaa siit kun meen "liian myöhään" nukkuun ja sitten en saa muka sen takia itteeni ylös sängystä aamusin ja kun lähen aina viimetipas kouluun ja sit siitä kun oon liikaa koneella ja et ois parempi jos hengaisin esim. kavereitten kanssa.

No, tohon nukkumis/heräämis asiaan, niin minkä mää sille voin että oon yökukkuja ja aamulla väsyttää niin pirusti ja aina saman verran vaikka oisin menny nukkuun sitte klo 19 tai kello 02. Niin on ollu Suomessakin ja sama jatkuu täällâkin. Joo en
määkään siitä tykkää että iltasin ensin pyörin tunnin pari ilman väsymyksen häivää ja aamulla sitä on illankin edestä ja mun pitää tehä kaikki tarvittava aina 3 minuutissa kun oon ensin vetkutellu sängyssä siihen ihan viimeseen asti. Sängystä nousemiseen ei myöskään auta se, että aamut on kylmiä ja sain just uuden ison painavan ja lämpimän untuvapeiton sen entiseen tilalle. Sen alta ei hirveesti huvittais tutisten nousta ruuhkabussiin ja kuolettavan tylsille tunneille.

Sitten toi koneella istuminen. Nojoo mää tiän että oon liikaa koneella, mutta mitä voin tehä muuta. Täällä ei nimittäin tunneta koulupäivien jälkeistä elämää muilla termeillä kun läksyt, syöminen ja nukkuminen. Ei kukaan tee täällâ viikolla mitäään, siis ei oikeesti mitään. Nää saa niin jumasti läksyä ja sen lisäks kauhee panostus nii kun nää pääsee koulusta niin se on sit saman tien koulukirjojen pariin vaan kotona. Mää en tee läksyjä koska en oikeesti osaa yhtään, ja nyt oon ollu viä kipeenä niin esim skippasin koriksen eilen. Niin olin sitten koneella? Sitä paitsi en ees paljoo oikeesti puhu suomi-kavereitten kanssa, yleensä vaan kirjotan blogia, lagaan facebookissa, puhun parille luokkakaverille ja kattelen kuvia + kuuntelen musiikkia. Ja enkä mää voi vaan joka päivä käydä yksin jossai leffassa tai shoppailemassa. Mitä voisin tehä? Keksikää aktiviteetteja!

+ mulla ei oikein oo täällä sellasia kavereita kenen kanssa voisin hengata. Koulussa on kyllä ne tietyt kenen kanssa meen ja tällästä, mutta en tiä onko ne selalsta porukkaa että hengaisin niitten kanssa vapaa-ajalla. Tää koulu kun on tällânen snobi koulu vähän, nii tää porukka ei oo ihan mun tyylistä. Nää pitää kaikkee vähänkin sekopäistä kuten esim kâytävillä laulamista tai tunneilla pulpetissa jammailua ihan outona ja nauraa vaa ja sanoo että mää oon hullu. No ihan normaalia toi musta on! Ja näÄ on liian sivistyneitä mun seuraan. Tai no en mää tiâ. Ja sitten en oo ees tutustunu paljon täällä koulussa porukkaan, kun ihan kaikki tunnit on saman 30 hengen luokan kanssa. Mun koulusuhteet rajottuu tasan siihen luokkahuoneeseen + Victoriin ja sen pariin kaveriin. Mutta miten voisin muka tutustua täällä koulussa kehenkään? En mitenkää.

öö olikohan viä jotain mistä mun piti avautua. No en tiä, mutta joka tapauksessa tää Pariisin reissu tulee niin hyvään saumaan! Pääsen avautuu Jasminelle, voidaa hömpötellä ja tehä sekopäisiä juttuja rauhassa, shoppailla ja juoruilla ja jubailla ja bilettää ja saa vähän lomaa arjesta ja hosteista (vaikka ne siis onkin kivoja! mutta ei sitä ny ketään jaksa koko ajan kattella, ei edes Victoria). Ja no niin, voisin lähtee sinne vaikka heti nyt!

Mutta heti nyt mää lähen viimeselle englannin tunnille ja sitten kotiin. Voisin keksiâ jotain kehittävää itelleni. Siivoomista? TV? Kielioppikirja? Ruokaa? Zoén kanssa riehumista? Mitä voisin tehääaazaeajrjrjh

kuva weheartit.com

torstai 25. marraskuuta 2010

Muutoksia

... tähän blogin ulkoasuun muutama, en jaksanu enää kattella sitä samaa. Mutta en oo tähänkään tyytyväinen, toi kuva ei sovi tohon jotenkin väreiltä. Mutta koitin ettiä jotain hyvää muttei tollain nopeesti löytyny. ehkä koitan kaivella jostain googlen syövereistä jonkun perfect picturen tohon. Ja sanokaa ny si jos tää on jotenki huono muuten. en hirveesti miettiny mitä teen, kuhan vaan vaihoin että ois vähän erilainen (ja että kaikin tavoin voisin pakoilla tätä TPE-tutkielmaa jonka tunti on taas menossa) + halusin tätä tekstiosaa leveemmäks ja se ei onnistunu tolla edellisellä ulkoasupohjalla.

Mulla on hullu nälkä! Ja lol oon nii fiiliksissä siitä Pariisista et alotin tänää jo pakkaa. minä joka vihaan pakkaamista ja pakkaan aina just ennen ku lähetää. Tätä vuottakin varten aloin pakkaa lähtöö edeltävänä päivänä?

Nyt loppuu tää facebookkaus ja lähen kotii syömää vähä välipalaa (patonki+nutella=<3) ja tsembaloin sitten loppu illan kotona, kun en viitti mennä koriksee ku oon vähä viä kipeenä ja haluun varmistaa et oon terve ku pukki siellä Pariisissa! Toivottavasti oon maininnu ton reissun jo tarpeeks monta kertaa..

Mää palailen sitte kun on jotai asiaa taas, tai no vaikka ei olis. Eiköhä sit viimestää Pariisin jälkeen tuu vähän settiä tänne et kui helmi viikonloppu meillä oli kun te jäädytte kuoliaaks siä Suomessa ja tuskailette koeviikkojen kanssa ja no mitä kaikkee.

Laters, Kapa

P.S. Paljon onnea Katri, paljon onnea vaan!

keskiviikko 24. marraskuuta 2010

V.I.F.

No mää en sitten oo siitä viikonlopusta oo kirjottanu enkä jaksakaan, lol. Mutta no ei siä ollu mitään tarpeeks jännää mistä pitäis infoilla, ihan hyvät pippalot oli! Tässäyksi kuva sitten viä avec synttärisankari.



Oon nyt sunnuntaista asti ollu vähän kipeenä, nuhaa ja päänsärkyä ja kylmää ja tänään oli arrrmoton vatsakipu! Urheasti kuitenkin menin aamulla kouluun ihan kuolleena, nenä vaan valu ja kurkku oli kipee. Onneks on keskiviikko niin koulu loppu jo 12 as always.

Sitten päätettii Victorin kans lähtee aika extemporee leffaan. Tai olin mää sille vihjaillu Potterista mutta mää masennuin ihan täysillä kun katoin netistä että mitä ei oo version originaalee, pitäis sitä kattella sit ranskaks mitä! En halua ees tietää millaset äänet niitä on valittu dubbaa. Niin ton lannistuksen kautta luovuin hetkeks elokuva ideasta kunnes Victor kysy että haluanko lähtee kattoo leffaa nimeltä Red ja no sit uhmasin vatsakipua ja lähettii. Se oli kyllä hyvä! Olis ollu varmaa parempi jos oisin tajunnu sen kaiken läpän siitä, kun osa huitas vähän ohi, mutta oli tollain ranskakskin ihan viihdyttävä. Ja oli oikein oiva näyttelijä porukka tossa niin mikäs siinä sitten. Suositeltava!

Nyt punnitsen jos kysyisin Odilelta jos vosiin reste à la maison huomenna kun haluaisin olla terve sitten Pariisissa jonne lähetäänkin ihan pian jeejee oon fiiliksis, ja haluun shoppaaa ja meillä on kaikkia huippusuunnitelmia Jasminen kanssa ton viikonlopun varalle;) Can't waaait

Toi otsikko on taas jotai Victorin hyvää Suomi-kuittailuu kun tuli puheeks v.i.p. jostain tosi tärkeestä, niin se vaa jotai et luulenko jotenkin olevani nyt very important finnish tääl kun oon nii extraordinary Ranskassa ja jotai muuta shittii. Siis en tajuu näitä meijän juttuja kyllä, ihan paskaa läppää.

Nii sit tosta V.I.P. tuli mieleen hyvin menestynyt Jane-yhtye siitä yhestä kisasta mikä sen nimi oli? Mut anyway, sit nyt fiilistelen Janee ja Indxii ja ohhohoi, ihan mahtavaa!

tiistai 16. marraskuuta 2010

Otsikot ei oo ikinä ollu mua varten

Mulla on aina kun en oo koneella niin miljoona ajatusta mistä voisin kirjottaa, mutta sitten aina unohdan ne tai en jaksa kirjottaa niitä kun tuun koneelle. Ja sitten mulla tuli mieleen että voisin kysyä, että mistä haluaisitte, että kerron? Kun tuntuu vähän tylsältä vaan kirjottaa jotain mitä oon tehny kun "jee vähän hienoo tänään syötiin pihviä" jutut on ehkä vähän kuivia. Eli siis kaikkien pitää kertoa aiheita mistä voisin kirjottaa hyvää settiä! Ja sitten kirjotan. Jos jaksan. No joo kyllä jaksan. Ja siis nyt on tosi kyseessä, eli kaikkien on pakko ehdottaa jotain aiheita!

Mutta nyt lähen taas koulun kirjastosta (hengaan täällä aina?) kaupan kautta (suklaataaa) kotiin ja siivoon mun huonetta ja kattoo Skinssiä ranskaks ja lagaan. Ja syömään, tietty. En tiä onko pihviä mutta jotain hyvää varmaan kuitenki!

A plus, Katri