Ihan näin itsenäisyyspäivän kunniaks ajattelin koota tähän postaukseen jotain juttuja mitä arvostan/oon oppinut arvostaan Suomessa, suomalaisuudessa ja muutenkin mun Suomi-elämässä. Näitä juttuja nyt riittäis vaikka kuin paljon, mutta tässä nyt muutamia, jotka tulee mieleen tälläin yht' äkkiseltään.
PERHE
Kun on ottanu etäisyyttä perheestä ja sukulaisista, niin oikeesti tajuaa kuinka mahtava tukiverkosto mulla on Suomessa. Ja tieto siitä, että mulla on ihan maailman paras suku, on vahvistunu täällä vaan entisestään! Harmittaa sikana kun en oo Suomessa joulua viettämässä kun siä on varmaa nii sikakivaa kun taas tulee serkut meille ja meette pulkkamäkeen ja teette kaikkia joulu juttuja. Mutta no niitä jouluja tulee vielä (pidän siitä huolen) ja on se kiva nähdä myös toisenlainen joulu. En oo myöskään ennen päässy seuraamaan ulkopuolisena tällästä jatkuvaa sisarustappelua (oon aina osallistunu), ja nyt kun oon sitä jatkuvalla syötollä seurannu (terveiset vaa Zoélle ja Victorille), niin oon tajunnu että se on aika saaakelin turhaa ja ärsyttävää (en kuitenkaan lupaa muistaa tätä sillon kun Kaisa joskus sanoo tai tekee jotai mikä ottaa hermoo).
YSTÄVÄT
Tässä tää näin lyhyesti, mulla on Suomessa maailman parhaat, ihanimmat, kivoimmat, hauskimmat, pöljimmät, huvittavimmat ja mahtavimmat kaverit! Ei sitä oo ennen niin hyvin tajunnu, välillä on vaan pitäny niitä itsestään selvyytenä. Mutta täällä oon oppinu arvostaa enemmän ystävyys suhteita ja tajunnu että niitä kannattaa oikeesti arvostaa. Ei se oo mikään automaatio että on hyviä kavereita, kaukana siitä. Terveisiä sinne kaikille bmaille, sasumaakareisse, eskareille, noboille, häihäreille, keisareille, hamstereille, buhiksille jnejne. Ootte huippuja, odottelen ensi kesää!
KOULUNo tätä asiaa oonkin täällä jo julistanu, että Suomen lukio on vaa oikeesti iha paras koulujärjestelmä mitä vaan voi olla. Siellä kaikki vaan hyvin ja toimii! Jaksot, kurssitarjottimet, koeviikot, luokaton systeemi... Ja Hatsu nyt on hatsu;)
SUOMEN KIELIJoo, vaikka meitä onkin vaan se 5miljoonaa puhujaa, niin kui helmi! Ulkomailla voi juoruilla ja arvostella kaikkia ihan mennen tullen eikä kukaan ymmärrä (paitsi jos failaa..). Saat hyvät naurut kun yrität opettaa suomen perus sanastoa ulkomaalaisille, aksentti on vaa huikee. Musta tuntuu myös että suomen kieli on aika rikasta (ainakin meillä tua härmälässä päin) ja sanoja voi hyvin muokkailla ja keksiä kaikkia uusia, ja on myös murteet ja kaikki tollanen helmi (ranskassa siis oikeestaan puhutaan aika pitkâlle kirjakieltä, tai täällä ei oo samalla tavalla kieli muokattavissa kun suomessa, tai ainaki that's what i think). Ja ohan se ny hitsin hianoo puhuu Suomee!
NELJÄ VUODENAIKAAKesä, syksy, talvi, kevät, nää on rikkaus! Talvella jäätävän kylmää ja lunta, kesällä tarpeeks lämmintä ja järvet uimiseen, keväällä se kun lumet sulaa ja ruoho alkaa vihertää ja kun syksyllä on ruskan värit ja raikas ilma. Vaikka se talvi ei välttämättä aina oo niin mahtava kun on liian kylmä ja pimeetä 22/24h ja kesät ei oo tarpeeks lämpimiä että kun Brasiliassakin on +50°C niin miks ei meillä (no oisko kiva?) ja syksyllä sateet masentaa ja keväällä on ällöttävää loskaa, niin kyllä mää lasken tän hyviin asioihin. Ei sekään ny ois kiva että ois vaan kesä koko ajan!
TÄSMÄLLISYYSVaikka täällä Ranskassa ei toi myöhästely-kulttuuri ookaan niin valloillaan kun noissa latino-maissa yms, niin kyllä se on oikeesti kiva kun Suomessa ollaan sillain täsmällisiä. Esim. jos vieraat on kutsuttu kuudeks, niin ne kans tulee sillon kuudelta eikä puol 8. Ja jos jotain on sovittu tapahtuvat tiettyyn aikaan, niin se myös tapahtuu. Välillä tää tuntuu Suomessa ehkä liian tarkalta, mutta loppuviimeks se on vaa hyvä.
KUNNIOITUSSe nyt on ihan yleisesti tiedossa, ettei ranskalaiset oo mitään kovin kunnioittavaa kansaa. Lakipykälät on vaan suuntaa antavia ja toisia ihmisiä ei kunnioiteta. Tästä meillâ tuli Victorin kans just puhetta eilen, kun yks poika vaan poltti tupakkaa tramwayssä vaikka se on tietysti kielletty. Että ei siinä oo kauheesti respectiä muita matkustajia kohtaan jnejne. Ja sitten kun ranskalaiset tykkää kauheesti valittaa kaikesta ja mikään ei o ikinä hyvin. Mielenosotus on myös hyvin hallussa, kuten se tossa aikasemmin syksyllä huomattiin. Eli täällä se mielipide julistetaan sitten ehkä vähän liiankin kovaan ääneen. On se hyvä että halutaan muutosta ja sen eteen toimitaan, mutta jossain määrin se taitaa mennä vähän överiks. Suomessa on mun mielestä asiat tässäkin mielessä ihan hyvin. Ihmiset on lojaaleja ja pääosin kunnioittaa toisia ja lakeja ja muuta. Tietysti tästä saa olla erimieltä, mutta tää on mun kanta.
Tässä nyt muutama asia jota mulla tuli ekana mieleen. Hyvää itsenäisyyspäivää ja hyviä linnan juhlia kaikille. Vähän harmittaa kun en näe kättelyjä!
Katri