torstai 9. joulukuuta 2010

TPE once again

Täällä sitä taas lorvataan koulussa TPE tunnilla, mitään en o aikaseks saanu! Tänään en kyllä päässy mun vakkarikoneelle joka on parhaassa datausnurkassa josta kukaan ei ikinä nää mitä mää siinä koneella oikeestaan teen (facebook, blogspot, gmail, iltasanomat... missä mun Finlande -esitelmä?), vaan nyt kun tulin vähän myöhäs (hehhe) nii jouduin tälläselle koneelle, joka on ihan tälläse ravauskäytävän varrella josta joku koko ajan hihhuloi ohi. Mun sniikit facebookkaukset on historiaa!

Joten kohtalon selkeän johdatuksen innoittamana ajattelin ehkä alottaa ton tutkielmasysteemin nyt! Teen siis tosiaan sen Suomesta, niinkun koulujärjestelmä, politiikka ja ilmasto ja kaikkee sälää. Lieväsi sanottuna hieman laaja otsikointi mutta mitä menin tyhmänä avaan suuni että joo hei mää teen sellase ison jutun Suomesta onko vähä jees! Katri, ei se ole jees. Ja ku ensin etin tiedot suomeks, käännän englanniks jonka jälkeen käännän ranskaks. Waay to go, mikäs sen mukavampi kun kolminkertanen työ!

Ahhh, kohta on viikonloppu. Voisin tehä makrulootaa ruuaks! Mun kokkaamiset täällä on tähänkin asti ollu niin huikee menestys. Mitä. Ja voihan verkko muuten, en oo kai kertonu teille, tuhatpäiselle lukijakunnalleni (?), että mää teen bacit! Bac on siis täällä niinkun vastaava kun yo-kokeet ja ne on jaettu eri vuosille. Premierillä tehään francaise ja SVT (bilsa). Mää oon koko viikon tuskaillu tän aiheen kanssa että jooko vai juukö vai eikö että teenkö niitä. No sit puhuin Odilen ja Xavierin kans ja päädyttiin ilosesti siihen, että tekisin SVT mutten francaise, nii sit Victor iskee siihen keskusteluu ja muistuttaa selasesta tekijästä kun YFU - youth for understanding! Kun siis tämähän on KOULU ja perhe ohjelma, ne varmaa haluaa että kaikki kokeet vaa tehää. Ja joojoo ei mun niissä tarvii menestyä millään tasolla ja ne on vasta lukuvuoden lopussa, mutta quand même! Stressaan kuitenki. No mutta näillä mennään, jeejee.

Mitäköhän mää tässä ny selittelisin, eipä kai muuta kun toivottataa mulle työn iloo, jos nyt loppujen lopuks ikinä pääsen hommiin asti.

Ciao, Kapa

p.s. Oon nii fiiliksis kun Youtubesta löytyy melkee kaikki disney leffat ranskaks!
p.p.s. talvea ei näy täällä meillä, Pariisi kyllä ihan täydessä kaaoksessa. Uutisissakin kaikkia speciale neige (erityis lumi) lähetyksiä koko aja ja uutiset käsittelee pelkästää lunta. Mahtavaa.

1 kommentti:

  1. hyvä Katri, BAC tyttöni! eikun sitten vaan lukemaan paljon bilogiaa ranskaksi ja ranskaa ranskaksi. ja se essee, onnea siihen.
    t Maman

    VastaaPoista